Opmerking

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

× Ervaringen met het product Psorinovo.

Wanneer Psorinovo niet of onvoldoende effect heeft

• kunstl
  • kunstl's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 8 maanden geleden - 7 jaren 8 maanden geleden #155 door kunstl
kunstl heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Wanneer Psorinovo niet of onvoldoende effect heeft
Niet iedere psoriasispatient heeft (evenveel) baat bij psorinovogebruik. Uit eigen onderzoek, gepubliceerd op deze site (voordracht Psorinovo 2008), blijkt dat psoriasis in 57% van de gevallen helemaal of zo goed al helemaal verdwijnt met uitsluitend psorinovogebruik, in 13% voor het grootste deel (75% verbetering) en in 15% is er een verbetering van 50%. Deze percentages berusten op de beoordeling van de patient. Het wetenschappelijk onderzoek dat nu gepland is, zal wat het resultaat betreft daar m.i. weinig van gaan afwijken indien men ook dáár het verbeteringspercentage door de patient zelf laat bepalen. De met psorinovo bereikte resultaten zijn wat effectiviteit betreft vergelijkbaar met de moderne biologicals, die 10x duurder zijn en bij langdurig gebruik worden gevreesd wegens onderdrukking van het immuunsysteem.
Maar, als psorinovo zo'n goed middel is, waarom werkt het dan niet bij iedere psoriasispatient en in gelijke mate? Die vraag wordt al vele jaren en vaak gesteld.
Zelfs blijkt er een groot verschil te zijn in de tijd die verstrijkt voordat de patient een eerste verbetering door de psorinovobehandeling bemerkt; zelfs bij mensen die uiteindelijk met uitsluitend psorinovo geheel "schoon" worden.
Erfelijke factoren zijn verantwoordelijk voor psoriasis en dat betreffen afwijkingen op meerdere genen, die niet bij iedere psoriasispatient allemaal aanwezig zijn. Verschillende combinaties van die afwijkingen kunnen de verklaring zijn van verschillen in de manier waarop de ziekte reageert op de therapie.
Al heeft psoriasis dus een genetische basis, je wordt niet geboren met de huidverschijnselen en bij de meeste psoriasispatienten treden de verschijnselen ook niet op de kinderleeftijd op.
De meest uiteenlopende factoren die onze gezondheid ondermijnen, waarbij het ouder worden er één van is, kunnen alléén of in combinatie leiden tot het uitbreken van de verschijnselen. Daar is een boek over te schrijven en een Forumdiscussie biedt daartoe geen plaats.
In het kort het volgende: psoriasispatienten hebben vaak een tweede (auto-immuun)ziekte, die ze zich niet bewust zijn, zoals een tekort aan schildklierhormoon (mensen die het altijd koud hebben), B12 tekort (functiestoornis van de maag), vitamine D3 tekort, of een chronische infectie die men zich niet bewust is. Vaak in de keel, het gebit of in de darmen, om enkele voorbeelden te noemen. Psoriasis breekt soms uit in aansluiting op een dergelijke infectie. Niet te vergeten tenslotte, dat ook emotionele spanning, c.q. stress ons hele systeem kan ontregelen. Dat laatste is vaak het moeilijkst te onderkennen en voor de patiënt of omgeving te accepteren, laat staan te behandelen. De huid is dus een afspiegeling van onze conditie. "Goed in je vel zitten" is niet voor niets een veelbetekenend gezegde.
De arts die de gehele mens in ogenschouw neemt, kijkt en vraagt naar zulke zaken en neemt er de tijd voor. Dat is vooral van belang als uw psoriasis niet of onvoldoende op psorinovo reageert.
L. Kunst, arts n.p.
Laatst bewerkt: 7 jaren 8 maanden geleden door kunstl. Reden: enkele typefouten
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 8 maanden geleden #160 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: Wanneer Psorinovo niet of onvoldoende effect heeft
Hartelijk dank voor zo'n leerzame uiteenzetting.
In het verhaal van ' het altijd koud hebben' herken ik me helemaal. Weer een hint voor mijn arts omdat ook eens na te laten kijken.
Ik heb van achteraf al psoriasis vanaf mijn kinderjaren. Altijd ruwe ellebogen.
Dat stress de psoriasis kan verergeren, geloof ik helemaal.
Weer hartelijk dank. Hier kunnen we weer wat mee.
  • olivierw
  • olivierw's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 8 maanden geleden - 7 jaren 7 maanden geleden #231 door olivierw
olivierw antwoordt op het onderwerp: Kan je ook resistent worden bij psorinovo gebruik
beste leden,

...ik gebruik psorinovo sinds 2008 met zeer goed resultaat. In 2009 was ik volledig schoon zodat ik ben gaan afbouwen. Omdat de psoriasis in 2010 langzaam weer kwam opzetten ben ik weer gaan opbouwen en zit weer op mijn huidige (maximum) aantal tabletten van 8 x 120 mg. Alleen merk ik dat ik er minder op reageer als in 2008/2009. Mijn vraag is of er bij langer gebruik minder goed op psorinovo wordt gereageerd. Wat zijn jullie ervaringen en/of hebben jullie nog (dieet)tips?

In afwachting van jullie reactie.
Laatst bewerkt: 7 jaren 7 maanden geleden door olivierw.
  • kunstl
  • kunstl's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 8 maanden geleden #232 door kunstl
kunstl antwoordt op het onderwerp: Re: Kan je ook resistent worden bij psorinovo gebruik
De behandeling van psorinovo verloopt in 4 fasen: opbouwfase, plateaufase, afbouwfase, onderhoudsfase. De eerste twee fasen moeten qua tijd even lang gehouden worden, waarbij fase 1 de maat aangeeft. In de opbouwfase wordt de dosering langzaam opgevoerd, afhankelijk van de eventuele bijverschijnselen. Wie weinig of geen last heeft van darmkrampen, diarree en ook niet heel heftige "opvliegers" krijgt van de behandeling kan sneller stijgen met de doseringen, dan degene die daar meer last van heeft. Het opvoeren van de dosering gaat door totdat bij hoger doseren geen verdere verbetering optreedt. De periode die dan is verlopen (x aantal weken of maanden) is de opbouwfase. In de plateuafase wordt steeds dezelfde dosis gebruikt zoals aan het eind van de opbouwfase en deze fase duurt even lang als de opbouwfase in maanden of weken. Na de plateuafase volgt de afbouwfase waarbij even langzaam als de opbouwfase wordt gedaald met de dosering, maar nu in omgekeerde richting. Met dit dalen qua dosering wordt doorgegaan totdat de eerste synptomen van terugkomen of verergering van de psoriasis optreden. Vervolgens wordt de dosering weer iets opgevoerd naar het niveau van voordat de verergering optrad. De dan bereikte dosis is de onderhoudsdosis: fase 4.
Uit het verhaal van "olivierw" maak ik op dat de plateuafase tekort is geweest en dat de afbouwfase veel te snel is afgewerkt. Het is bekend dat het lichaam soms minder gevoelig wordt voor psorinovo, vooral wanneer een kuur verkeerd is toegepast. Waar dat precies door komt is niet bekend omdat het gelukkig weinig voorkomt en er geen onderzoek naar is gedaan. Vergeet echter niet dat de werkzaamheid van psorinovo ook beperkt kan zijn door tekorten aan vitamine D3 en B12 en dieetfouten. Ook veranderde levensomstandigheden, stress of een nog niet geopenbaarde andere ziekte kunnen hierbij een rol spelen.
L. Kunst, arts, n.p.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 8 maanden geleden #233 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: Kan je ook resistent worden bij psorinovo gebruik
Wat ben ik weer blij met uw leerzame uiteenzetting. Deze vier fasen waren mij onbekend. Nooit geweten dat bijv. de plateaufase net zo lang moest zijn als de opbouwfase enz.
Weer veel geleerd. Dank u wel dat u deze kennis met ons- leken - wilt delen.