Attentie

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

voor leden zie het onderwerp NIEUWS

• Jim
  • Jim's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Meer
6 jaren 10 maanden geleden #705 door Jim
Jim heeft een nieuw onderwerp gemaakt: voor leden zie het onderwerp NIEUWS
Een nieuwe conceptrichtlijn Psoriasis 2011.
Vindbaar in de sectie nieuws.

Wat vinden jullie ervan?

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #706 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: voor leden zie het onderwerp NIEUWS
Ik heb het even doorgelezen en de bladzijden over de fumaraten uitgebreider. Zelfs Psorinovo wordt op blz. 88 wel genoemd, maar er staat niet bij dat het e.c. en s.r is. Toch dat de naam genoemd wordt, vind ik al heel wat.

Als je je bedenkt dat mijn dermatologe nooit van Psorinovo gehoord had, maar het nu toch maar mooi op het recept zet, zie je dat het ook in hogere regionen doorgedrongen is.
Er wordt niet in vermeld dat het alleen voor ernstige gevallen is. Bij de aanbeveling stond:
Aanbevelingen
Fumaraten worden volgens schema aanbevolen voor inductietherapie voor patiënten met matige tot ernstige chronische plaque type psoriasis.

Ik vind het een zeer lezenswaardig artikel, maar je schrikt wel als je de bijwerkingen van andere medicijnen ziet. Ach, en wat geven die flushes nu. Als dat het ergste is.
Laatst bewerkt: 6 jaren 10 maanden geleden door To.
  • Jim
  • Administrator
  • Administrator
Meer
6 jaren 10 maanden geleden #707 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: voor leden zie het onderwerp NIEUWS
Inderdaad To, ik had dat nog niet opgemerkt. Ik pas de site aan.
Eigenlijk breekt de richtlijn een lans voor de fumaraten, bij de flushes staat erbij dat het hoofdpijn op kan leveren en tot een uur kan duren. Dat heb ik nog niet meegemaakt, max 20 minuten en hoofdpijn is al helemaal geen sprake van.

Met een dergelijke richtlijn kun je aankomen bij een arts/dematoloog.

• To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 10 maanden geleden #708 door To
Wat is matige tot tot ernstige chronische plaque type psoriasis.
? Is matige 50%?
Welke richtlijnen houdt men aan om het aantal procenten te bepalen?
Ik had het bijv. aan handen, onderarmen, voeten en onderbenen. Hoeveel procent is dat dan? Ik weet dat men bij brandwonden ook met procenten werkt.
  • Jim
  • Administrator
  • Administrator
Meer
6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #709 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: voor leden zie het onderwerp NIEUWS
Ik vind het niet verkeerd dat er "matige" staat, dat is beter dan een percentage. Over matige valt immers te discussieeren.
Voor mijn persoonlijk valt matig al onder het echt last hebben van de psoriasis dus de aantasting van de kwaliteit van leven. Dat was ook de kern van het betoog van dr Thio op het congres, hij betoogde de inzet van de verschillende middelen, min of meer naar keuze, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven.
En dan kun je met matig alle kanten op.

Overigens is de zin ook nog eens beperkt, ze hebben het over een bepaald type psoriasis, dat betekent dat anderen in de kou zouden komen te staan, immers het middel werkt ook heel goed bij artritis psoriatica. Niet verstandig om deze aandoening niet te noemen, c.q. ogenschijnlijk de andere typen buiten beschouwing te laten. Echter verderop in de richtlijn wordt daar niet op ingegaan.

Laatst bewerkt: 6 jaren 10 maanden geleden door Jim.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 10 maanden geleden - 6 jaren 10 maanden geleden #710 door To
In dat stuk waar die richtlijn aangekondigd wordt, staat de volgende zin:

Er lijkt een misverstand aanwezig te zijn dat deze richtlijn aangeeft dat je pas bij 50% bedekking met psoriasis, met systemische middelen als Psorinovo zou mogen beginnen.

Vandaar dat ik over die 50% begin. Ik kan nergens in de richtlijn vinden dat het pas voorgeschreven mag worden bij een bedekking van psoriasis van 50%.
Laatst bewerkt: 6 jaren 10 maanden geleden door To.