Attentie

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

Hoe komen medicijnen zo duur. Van de NOS.

• To
  • To's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
2 jaren 9 maanden geleden #1858 door To
To heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Hoe komen medicijnen zo duur. Van de NOS.
Vandaag las ik in de app van de Nos op mijn iPhone het volgende"
VANDAAG, 17:21BUITENLAND

Kan in Nederland ook een Martin Shkreli opstaan?

Heel het internet haat hem: Martin Shkreli. Hij kocht een medisch bedrijf op dat een geneesmiddel maakt voor onder andere aidspatiënten en verhoogde de prijs van het medicijn met 5000 procent. Van 13,50 tot 750 dollar per pil.

De FBI verdenkt hem van fraude en inmiddels is hij geen directeur van het farmaceutisch bedrijf meer. Maar hij heeft nog een ander bedrijf opgekocht en de angst is dat hij daar hetzelfde gaat doen.

Hoe dan?
Shkreli koopt bedrijven op die oude verkooprechten van medicijnen in handen hebben. Zo oud, dat als een ander bedrijf ze ook (goedkoper) op de markt wil brengen, de medicijnen opnieuw getest moeten worden. Dat is weer zo duur, dat geen enkele fabrikant dat wil betalen. Dus kan Shkreli vragen wat hij wil.
Meer
2 jaren 9 maanden geleden #1859 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Hoe komen medicijnen zo duur. Van de NOS.
Ja To.
Ik heb hem ook gelezen.
Het kan inderdaad gebeuren. Maar het komt inderdaad zeer dicht in de buurt van fraude of het is fraude.

Overigens als een medicijn zich bewezen heeft in de noodzakelijke tests dan zou het niet meer opnieuw getest hoeven te worden. Dus daar begint al een stukje eerste fraude.
Tweede punt is denk ik dat met name de kosten van de praktijktests schromelijk overdreven worden door de farmaceuten.
De ontwikkeling en eerste tests zullen ongetwijfeld kostbaar zijn. Maar eenmaal zover dat patiënten het kunnen gaan proberen kost het niet zoveel meer.
Je laat een appje bouwen voor je telefoon, daar registreert de patiënt alles in. Dat wordt geüpload naar een centrale server, enkele malen wordt bloed afgenomen, dat is ook niet heel duur. De bepalingen van de bloedwaarden zijn ook niet zo kostbaar. Ook de uiteindelijke analyse, het combineren van de gegevens is niet heel duur. Een goede analist en een statisticus, wat vergaderingen volstaat.
Formulieren invullen en dat naar de certificatie instantie sturen, wat weer wel duur is volgens mij. En dan is het wachten geblazen.

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544