Attentie

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

Jeuk erger dan pijn?

• To
  • To's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1042 door To
To heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Jeuk erger dan pijn?
Jeuk gedraagt zich als pijn

Datum bericht: 27 maart 2012

Veel mensen hebben last van chronische jeuk, maar uitgebreid onderzoek is er nog niet naar gedaan. Antoinette van Laarhoven onderzocht als eerste verschillende factoren die invloed hebben op jeuk. ‘Jeuk lijkt veel op pijn.'
Waarom is er zo weinig onderzoek gedaan naar jeuk terwijl iedereen er (wel eens) last van heeft? Van Laarhoven van de afdeling Medische Psychologie van het UMC St Radboud promoveert vrijdag op jeukonderzoek en heeft wel een idee. ‘Op jeuk rust een taboe, je gaat in het openbaar bijvoorbeeld niet uitgebreid staan krabben.'
Depressief
Meer dan de helft van de patienten met een chronische huidaandoening als eczeem of psoriasis heeft regelmatig last van jeuk. ‘Patiënten zijn dan langdurig aan het krabben. Zelfs tot het punt dat de huid kapot gaat. Je krijgt wondjes die bij het helen weer beginnen te jeuken. Het is een negatieve cirkel waardoor mensen uiteindelijk zelfs depressief kunnen worden.'
Pijn
Over jeuk was al bekend dat het deels dezelfde hersengebieden activeert als pijn. Bovendien zijn jeuk en pijn allebei onderdeel van het lichamelijke afweersysteem: ze waarschuwen tegen beschadiging (of de dreiging daarvan) van het lichaam. Het is volgens Van Laarhoven dan ook logisch om - zoals zij gedaan heeft - jeuk en pijn samen te onderzoeken.
Kriebelen
Van Laarhoven wekte bij proefpersonen op verschillende manieren jeuk op: door een kleine elektrische prikkel op de huid te geven; door aanraking met nylon haartjes en via het aanbrengen van histamine. Deze stof komt in het lichaam vrij bij allergische reacties. ‘Ik heb de proefpersonen gevraagd om de intensiteit van de jeuk een cijfer te geven.' Tien is heel erge jeuk, nul is geen jeuk.
Verwachtingen
De promovenda bekeek vervolgens welke factoren invloed hebben op de ervaring van jeuk. Negatieve emoties blijken de jeukervaring te verergeren. Ook spelen verwachtingen een grote rol. Als de proefpersonen werd voorgehouden dat ze een kriebelende prikkel zouden krijgen, ervoeren ze meer jeuk dan zonder die informatie.
Als laatste ontdekte Van Laarhoven dat het lichaam voorrang geeft aan sterkere jeukprikkels. Een lichte jeuk kan worden ‘overschreven' door een sterkere prikkel op een andere plek. ‘Dat werkt bij pijn ook zo', aldus Van Laarhoven. ‘Misschien dat jeuk dan ook net zo behandeld kan worden als pijn. Met gedragstherapie en ontspanningsoefeningen en niet alleen met zalf en medicijnen.' / Roel van der Heijden
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1043 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: Jeuk erger dan pijn?
In het verlengde daarvan heb ik ergens gelezen dat krabben en daardoor pijn veroorzaken helpt tegen de jeuk.
Waarom is dan verklaarbaar omdat de emotie van de pijn prevaleert op de emotie van de jeuk. Soms is pijn te prefereren boven jeuk.

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1044 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: Jeuk erger dan pijn?
Er stond vandaag een heel stuk in onze krant over de promotie. Maar het is nog niet beschikbaar op de website anders zou ik dat stuk even plaatsen. Dat is uitgebreider.
Ik moet bij jeuk altijd aan Charles denken - waar we nooit iets meer van horen-. Geen bericht, goed bericht?
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1045 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: Jeuk erger dan pijn?

To schreef : Er stond vandaag een heel stuk in onze krant over de promotie. Maar het is nog niet beschikbaar op de website anders zou ik dat stuk even plaatsen. Dat is uitgebreider.
Ik moet bij jeuk altijd aan Charles denken - waar we nooit iets meer van horen-. Geen bericht, goed bericht?

Inderdaad dat geldt voor mij ook To, altijd even Charley in de gedachten.
Later we er maar vanuit gaan dat het geen bericht goed bericht is en dat het hem goed gaat.

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544
  • agaatl
  • agaatl's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 7 maanden geleden #1076 door agaatl
agaatl antwoordt op het onderwerp: Re: Jeuk erger dan pijn?
Ik zag dit onderwerp jeuk en weet dat ik er ook veel last van had. Ik had het ergste tijdens de flush op alle plekken die betrokken waren. Maar als ik er iets kouds oplegde en de huid bloot maakte, dus geen textiel er tegenaan, zakte het af. In ieder geval gaf het vethouden ook wel een beetje hulp.

Mijn voeten enkels zaten vol vlekken, ik had zware benen, toen is op advies van een vaatchirurg gekeken naar mijn vaten en ik bleek spataders aan beide benen te hebben, dus dat werd halve steunkousen, mooi zwart. Paste helemaal qua kleur bij de rest van mijn zwarte kleding.

Nu 2 maanden later en gebruik van de kousen zijn de plekken weg en de jeuk over. De mevrouw die de kousen leverde had me al gezegd dat die kans erin zat.
Misschien moeten we allemaal een onderzoek laten doen naar de vaten. Uiteindelijk zet Psorinovo ook de vaatjes open en krijgt men jeuk.

Zomaar een tip,
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1079 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: Jeuk erger dan pijn?
Ik had een aantal jaren geleden ineens van het ene moment op het andere moment (zondagavond) op mijn onderarmen en onderbenen rode/paarse vlekken. Echt heel eng om te zien. Een geluk bij een ongeluk was dat ik die maandagmiddag een afspraak bij de dermatoloog had voor mijn psoriasis. Dat was nog ten tijde van het smeren.
Ik liet haar dit dus gelijk zien. Zij noemde dat toen Vasculitis (ontsteking van de (haar)vaten. Ze heeft toen gelijk mijn bloed laten prikken omdat dit ook kon duiden op de vervelende ziekte de ziekte van Wegener. Gelukkig was het dit niet en na 14 dagen was het helemaal verdwenen.
Zou er dan verband tussen psoriasis en die bloedvaten zijn?
Ik heb er vervelende bruine vlekken op mijn onderbenen aan overgehouden. Als het ware een ijzerophoping.
  • Koning
  • Koning's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
4 jaren 6 maanden geleden #1585 door Koning
Koning antwoordt op het onderwerp: Jeuk erger dan pijn?
Het jeukt wel weer..., helaas. Terug van weggeweest. Opnieuw beginnen. Deels ook pijnlijk. Zeker wanneer je korstjes eraf trekt.
Bijlagen:
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
4 jaren 6 maanden geleden #1586 door To
To antwoordt op het onderwerp: Jeuk erger dan pijn?
Ik begrijp de post niet helemaal. Bedoel je dat de jeuk weggeweest is en dat het weer teruggekomen is? Of bedoel je dat je met Psorinovo gestopt bent en weer moet beginnen? Of beide?
  • Koning
  • Koning's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
4 jaren 5 maanden geleden #1589 door Koning
Koning antwoordt op het onderwerp: Jeuk erger dan pijn?
Beide! :(
Rare ontstane brandjes in mijn lichaam die psoriasis veroorzaken. Ik heb even een overkill aan Psorinovo-tabletten ingenomen waardoor nu red tomato face. Voor deze tijd leek de medicatie niet aan te slaan. Kan dat?
Foto is gemaakt met hulp van een plastic vergrootbolletje, geplakt op mijn smartphone ;)
  • Koning
  • Koning's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
4 jaren 5 maanden geleden #1590 door Koning
Koning antwoordt op het onderwerp: Re: Jeuk erger dan pijn?
Er is inderdaad een verband aangetoond tussen psoriasis en cardiovasculaire aandoeningen. Zie Psoriasis and Vascular Risk: an Update ( www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24745923 ).