Attentie

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

× Ervaringen met het dieet behorende bij Psorinovo

Wie volgt het dieet in combinatie met Psorinovo?

• To
  • To's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 11 maanden geleden #712 door To
To heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Wie volgt het dieet in combinatie met Psorinovo?
Ik volg het dieet niet, maar gebruik alleen Psorinovo. En ....... ben 100% klachtenvrij.
  • david
  • david's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 10 maanden geleden #750 door david
david antwoordt op het onderwerp: Re: Wie volgt het dieet in combinatie met Psorinovo?
Ik zit in opbouwfase (nu 300 mg p/dag, bijna 10 weken onderweg) en volg het dieet zo veel mogelijk maar niet strict. Het komt er op neer dat ik peper, oosterse kruiden en druiven/sappen/wijn probeer te vermijden, te meer omdat ik gemerkt heb dat de psoriasis wat roder/heftiger is als ik dat niet doe. Blijkbaar ben ik er toch gevoelig voor.

Ik denk dat je zonder dieet ook zeker een goed resultaat kan krijgen zoals To meldt, maar ik hoop alleen door het dieet het herstelproces van de huid wat te versnellen met als doel om de uiteindelijke onderhoudsdosis zo laag mogelijk te houden. In mijn ogen is het volgen van het dieet naast de psoriasis een persoonlijke keuze maar geen must. En als je heel gelukkig wordt van af en toe een glaasje wijn dan moet je dat vooral niet laten :).
  • kleintuntep
  • kleintuntep's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 1 maand geleden #1184 door kleintuntep
kleintuntep antwoordt op het onderwerp: Re: Wie volgt het dieet in combinatie met Psorinovo?
Ik ben man, 40, en gebruik sinds augustus 2011 psorinovo nadat ik teleurstellende resultaten boekte met 'traditionele' therapieën (verschillende zalven en lotions via huisarts en dermatoog, verdunning van de huid).

Ik ben onlangs van behandelend arts gewisseld (verzekeringskwestie). Mijn nieuwe dermatoloog betwijfelt het verband tussen voeding en psoriasis. Hij wees er wel op dat er een verband bestaat tussen overtollig lichaamsgewicht en psoriasis.

Mijn persoonlijke ervaring is dat voor effectieve bestrijding van psoriasis een holistische, vaak rigoureuze aanpak vereist is. Naast voeding ook letten op verminderen van stress.

Naast psorinovo gebruik ik dagelijks vitamines d en e, zink, magnesium en krillolie. Wat betreft mijn dieet ben ik sinds juni 2012 gaan letten op hetgeen Charles aanraadt op howtobeatpsoriasis.com. Het door hem geadviseerde gebruik van shakes redt ik niet vanwege fulltime baan, maar zijn voedingstips heb ik ter harte genomen. Indien conflict tussen voorschrift bij psorinovo en Charles' tips schrap ik het van de lijst van acceptabele ingredienten (bijv peper). Belangrijke elementen daarin zijn GEEN: rood vlees, varkensvlees, alcohol, frisdrank, snoepgoed, cacao en chocolade, tabak, nachtschade groeten (tomaat, aardappel, aubergine), paprika, pinda's, granen (behalve haver -> havermout) rijst, pasta, melk en melkproducten, gekruide gerechten, WEL: veel, heel veel groenten en fruit, vis, kip, gerechten bereid met tuinkruiden, groene thee, matig zwarte koffie. 's morgens 2 shakes van vers fruit met soja yoghurt, handje havermout en flinke scheut hennep olie, 's middags lunch en zo goed als mogelijk de voedingstips volgen, 's avonds minimaal 3 soorten groenten met kip, vis of vegetarisch alternatief. Geroosterde pompoen en zoete aardappel zijn bijvoorbeeld erg smakelijk. Ik eet overigens met de pot mee indien ik bij vrienden thuis te gast ben, maar geen wijn of bier.

Naast bovenstaande voedingshandleiding -ik vind het geen dieet- regelmatig sporten (buiten). Mijn 'zonde' is zo nu en dan een glas single malt, en minder dan 8 uur slaap per nacht.

Psoriasis op hoofdhuid, borst, rug, elleboog, bovenbenen, kuiten, en voeten is inmiddels weg of vrijwel verdwenen. Nagels blijven een probleem (tips?). Bijkomend voordeel is 2 kledingmaten kleiner, ik zie er gezonder uit, en heb veel meer energie. Wellicht heeft de dermatoloog gelijk en bestaat er geen direct verband tussen voedingsstoffen en psoriasis, maar ik vind de holistische aanpak prettig, dwz inclusief bovenstaand voedingshandleiding.

Vriendelijke groet,
  • david
  • david's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 1 maand geleden #1186 door david
david antwoordt op het onderwerp: Re: Wie volgt het dieet in combinatie met Psorinovo?
Goed te horen dat psorinovo resultaat heeft (welke dosis zit je?). Ik ben een maand later begonnen en heb vergelijkbare resultaten. Ik heb wel een dieet gevolgd (geen peper/kruiden/wijn) tot 2,5 maand terug maar heb t overboord gegooid. Ben nu evengoed (1 jaar verder) bijna klachtenvrij. Ik ben er van overtuigd dat voedingsadvies wel degelijk een rol kan spelen in de genezing, denk alleen dat een dieet echt heel persoonlijk is en dat je zelf op zoek moet naar wat wel/niet bij je past/werkt en dat er ook situaties te bedenken zijn waarbij een dieet niet/nauwelijks uitmaakt. Ik zou nl. zeer gestrest raken van het dieet van kleintuntep dus daar kan ik beter niet aan beginnen, maar door veel uit te sluiten heb je wellicht een grote kans dat je bepaalde stoffen uitsluit die "schadelijk" kunnen zijn. Het enige dat ik vermijd is hoge dosis suikers (snoep, cocktails, melkchocola, ijs etc.) omdat ik een aantal keer heb gemerkt dat mijn huid niet goed op reageert na het eten ervan maar kan niet met zekerheid zeggen of er daadwerkelijk een verband is.
  • To
  • To's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 1 maand geleden #1189 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: Wie volgt het dieet in combinatie met Psorinovo?
Ik zou ook stress krijgen van dat dieet. Kijk, als je je psoriasis kunt overwinnen door alleen een dieet, dan zeg ik: altijd doen. Maar nu weet je niet waardoor de psoriasis wegblijft: door het dieet of door de Psorinovo? Misschien zou de psoriasis ook wegblijven als je het dieet niet volgt. En ... alleen niet snoepen helpt ook al twee kledingmaten.

Off topic. Ik hoorde pas een leuke opmerking.
Wat is een calorie? Dat is een beestje dat 's nachts zorgt dat je kleding nauwer wordt.
  • Koning
  • Koning's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 4 weken geleden #1192 door Koning
Koning antwoordt op het onderwerp: Re: Wie volgt het dieet in combinatie met Psorinovo?
Ik krijg ook stress door alleen te denken aan een dieet. Ben niet dik, eerder atletisch (leptosoom), eet gezond, hou alleen van een biertje of drie op vrijdag en rook zo'n vijf max sigaretten per dag. Tuurlijk kan dat weggestreept worden, maar: Joie de vivre hey!

Het gaat ook niet altijd om dieten. Ik kan me echter wel voorstellen dat wanneer je basis (overerving genetisch, slecht voedingspatroon, trauma's, psyche) niet goed is, er makkelijker een vorm van psoriasis kan komen dan in alle andere gevallen...
Meer
6 jaren 4 weken geleden #1196 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: Wie volgt het dieet in combinatie met Psorinovo?
Dat laatste kan ik wel mee instemmen Bart.
En dan met name het overerving deel, de andere zaken die je noemt zijn volgens mijn eigen perceptie niet op mij van toepassing.
Ook lichaamsgewicht is niet van toepassing, mijn hele leven ben ik al vrij slank (niet de atletische vorm jammer genoeg) .
Geen dieet, glaasje wijn op zijn tijd en lekker sporten zijn voor mij de kruimels op de taart. Alleen vermijd ik de consumptie van vis. Hoewel aanbevolen, gaan bij mijn darmen overhoop.
Ik heb ook weleens gekeken naar het dieet van Charles, maar vond dat te heftig voor mij, waarbij ook komt dat Psorinovo voor mij ook heel goed werkt.

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544