Attentie

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

× Ervaringen met het dieet behorende bij Psorinovo

plantaardige vetten

• Rana
  • Rana's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden #330 door Rana
Rana heeft een nieuw onderwerp gemaakt: plantaardige vetten
Wat zijn jullie ervaringen met het voedingsadvies bij Psorinovo?
Houden jullie je daaraan en vinden jullie het lastig om je er aan te houden?
Merken jullie een verbetering bij het strikt volgen van het advies?

Kant en klaar producten heb ik altijd al weinig gebruikt dus ik lijk niet zoveel problemen met het voedingsadvies te hebben.
Wat aanpassingen: in plaats van pindakaas gebruik ik amandelpasta uit de natuurvoedingswinkel, die bevat alleen amandelen en verder geen toegevoegde olie.
Verder een mayonaise gevonden waarin geen verboden dingen zitten: Hellmann's mayonaise. Er zit geen mosterd of plantaardig vet in.
Wijn heb ik geschrapt en ik drink in plaats daarvan een biertje.
Enkel voor de kant en klare vleesvervangers zoek ik nog betere alternatieven, elke dag verse vis vind ik minder geslaagd.
Volgens de voedingslijst van Psorinovo zijn plantaardige vetten niet toegestaan en ik ben beter gaan kijken naar de ingrediëntenlijst op voedingsmiddelen die ik gebruik en die vetten zitten in zoveel dingen, zelfs in de simpelste koekjes zoals bijvoorbeeld Verkade Knappertjes.
Hoe doen jullie dat, vermijden jullie ook dit soort kleinere tussendoortjes?

Wie weet wat er bedoeld wordt met 'zuivere cacao'?
En hoe weet ik of er zuivere cacao gebruikt wordt in een product, bijvoorbeeld een chocoladereep?

Veel vragen, maar ik hoop op reacties en ervaringen van anderen!
  • Marijke
  • Marijke's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden - 7 jaren 6 maanden geleden #339 door Marijke
Marijke antwoordt op het onderwerp: Re: plantaardige vetten
Hallo Rana,

Welke voedingslijst refereer jij naar?

Er zijn mij wel een aantal ingrediënten bekend die minder positief kunnen werken. In mijn geval reageer ik niet negatief op deze producten.
Wijn drink ik wel in mindere mate wijn, maar verder ook niet.

Net als jij eet ik zowiezo bijna geen kant en klaar producten, probeer zoveel mogelijk groente te eten en zo min mogelijk suiker en zoetstoffen.

Betreft de chocolade:
Chocola in de meest pure vorm. Bij de AH is Swiss Finest te koop 78%cacao.
Er zijn meerdere varianten met verschillende percentage cacao.
Erg lekker ;)
Laatst bewerkt: 7 jaren 6 maanden geleden door Marijke.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 6 maanden geleden #343 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: plantaardige vetten
Mmm, omdat ik ergens las bij een stuk over dr. Van Loon dat het nog niet helemaal bewezen is dat het dieet voor iedereen zinvol is, volg ik het niet strikt. Ik eet geen pindakaas en sinaasappelsap uit pak, druiven en ik drink geen wijn. Ha, dat deed ik toch al niet. Verder eet ik alles. Ook gewoon mayonaise e.d.
Ik heb steeds gedacht: als Psorinovo onvoldoende werkt, ga ik het dieet volgen. Omdat Psorinovo werkt, volg ik het dus niet strikt.
  • zjarl
  • zjarl's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 5 maanden geleden #437 door zjarl
zjarl antwoordt op het onderwerp: Re: plantaardige vetten
Hallo Rana, waar koop je Hellmann's mayonaise ?
Bij voorbaat dank voor je antwoord,
met vriendeljke groet, Charley.
  • Rana
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 5 maanden geleden #442 door Rana
Rana antwoordt op het onderwerp: Re: plantaardige vetten
Beste Charley,
Die is te koop bij AH. Voor zover ik het kan overzien alleen bij de iets grotere AH-winkels.
Zit in een plastic potje met een blauwe deksel, inhoud: 443 ml.
  • Rana
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 5 maanden geleden #443 door Rana
Rana antwoordt op het onderwerp: Re: plantaardige vetten
Marijke, excuses voor late reactie van mij.

Had destijds in 2009 drie lijsten met voedingsadviezen opgestuurd gekregen van de secretaris van Psorinovo. In de ene wat uitgebreidere lijst van Dr. Leen Kunst stond o.a. dat het beter was 'eenvoudige plantaardige olie/vetten' te vermijden omdat daar meestal aardnotenolie/pindaolie/arachideolie in zit.
Deze olie wordt o.a. gebruikt bij het branden/roosteren van pinda's en andere noten en zit dus ook in pindakaas, maar ook in goedkoop gebak wat met plantaardige vetten is bereid.
Bij toegestane voedingsmiddelen op die lijst stond: chocoladeprodukten gemaakt uit zuivere cacao.
Waarschijnlijk dus omdat daar dan geen eenvoudige plantaardige vetten in zitten.

De uitgebreidere lijst vond ik niet helemaal duidelijk en schreef dit de secretaris. Hij legde het voor aan Dr. Loon en wat later kreeg ik de gecorigeerde korte versie opgestuurd die ik moest aanhouden. En dat is dezelfde voedingslijst zoals die ook op deze website in te zien is.
Ik vind die zelf echter nogal summier en er staat niks in over eenvoudige plantaardige vetten en cacao.

Berichten die ik soms las en hoorde over wel of geen effect van het voedingsadvies zijn nogal tegenstrijdig. Dus ik was erg benieuwd naar ervaringen van andere Psorinovo gebruikers en over hoe serieus zij dit voedingsadvies opvolgden.
Maar ik begrijp dat iedereen gewoon zelf moet kijken (en mogelijk uitproberen) wat helpt en niet helpt.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 5 maanden geleden #444 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: plantaardige vetten
Op de site van PVN vond ik onderstaand stukje:

Vaak wordt de psorinovotherapie gecombineerd met een speciaal dieet, alhoewel professor Van Dijk in de jaren tachtig heeft aangetoond dat dit geen meerwaarde heeft. In Nederland is er een beperkt aantal artsen dat psorinovo voorschrijft, al dan niet aangevuld met dieetmaatregelen.
Meer
7 jaren 4 maanden geleden #462 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: plantaardige vetten
Zelf houd ik mij niet zo erg aan het dieet, ik merk erg weinig verschil tussen het wel en niet eraan houden.

Overigens zijn er tegenwoordig dry-roasted pinda's/noten van Duyvis. Geen idee hoe die geroosterd worden, maar aangezien er staat dry-roasted kun je veronderstellen dat er minder olie bij gebruikt wordt. Hier beschrijft men iets over het productieproces: dry roasted pinda's

Qua wijn vermijd ik de rode wijn en hou me bij wit of lichte rose, er lijkt geen effect te zijn dan.

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544