Attentie

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

× Vragen en antwoorden over Psoriasis.

Dit deel van het forum is opengesteld voor bezoekers. U kunt hier vragen stellen aan de andere gebruikers en aan de Leden van de Vereniging Psorinovo.
Het is aangenaam als u uw naam in ieder geval achterlaat, desnoods een mailadres.

een bijzonder vraag over granuloma annulare

• Jim
  • Jim's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Meer
6 jaren 11 maanden geleden #801 door Jim
Jim heeft een nieuw onderwerp gemaakt: een bijzonder vraag over granuloma annulare
De volgende vraag dook op van een patiënt: Onlangs was ik op consult bij dr. xxxxxxx in xxxxxxx. Hij verwijst mij naar bevoegde arts in den bosch voor psorinovo therapie. Dit zou ook geindiceerd zijn voor granuloma annuleer, waarbij psorinovo ingrijpt op de citroenzuurcyclus/fumaarzuur.

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544
  • Jim
  • Jim's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Meer
6 jaren 11 maanden geleden #802 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: een bijzonder vraag over granuloma annulare
Dr. Kunst is geraadpleegd en geeft hier het volgende antwoord op:

De ziekte waar het hier over gaat, granuloma annulare, is vrij zeldzaam.
Er is bij mij weten geen ervaring met de behandeling d.m.v. dimethylfumaraat (Psorinovo). Desondanks hieronder de volgende uitweiding:

Het is bekend dat adalimumab (in ons land op de markt als Humira) bij granuloma annulare werkzaam is. Adalimumab is een recent ontwikkeld, synthetisch (monoclonaal) antilichaam tegen het eiwit TNF-α, een belangrijke factor bij het op gang brengen en onderhouden van chronische ontstekingen en dus ook bij granuloma annulare.

Humira wordt tegenwoordig door reumatologen veel bij reuma voorgeschreven (wekelijkse injecties à € 500,=). Het werkt fantastisch en snel (is dus kostbaar), maar veroorzaakt aanzienlijke risico’s omdat het immuunsysteem min of meer lam wordt gelegd. Nog onlangs zag ik een reumapatiënt (relatief jong) die dit wekelijks bij zich inspuit, maar om de zoveel tijd heftige acute ontstekingen krijgt, tanden, keel, bijholten. De uitstekende conditie van deze man is in korte tijd ingestort. Van andere patiënten is me dit soort ontstekingen bekend wat betreft de longen en urinewegen, inclusief nieren. Als zo’n acute infectie optreedt moet die behandeling gestopt worden en moeten hoge doses antibiotica worden gebruikt, totdat ook die niet meer helpen; vanaf dat punt is er eigenlijk geen antwoord meer. Er zijn gevallen bekend van dodelijk verlopende infecties, die normaliter nooit catastrofaal verlopen. Daarnaast wordt gewaarschuwd voor de verhoogde kans op allerlei vormen van kanker, t.g.v. verzwakking van het immuunsysteem.

Het mooie van DMF (in de vorm van Psorinovo) is nu, dat het de TNF-α eveneens remt, maar dat dit niet tot verzwakking van het immuunsysteem leidt. De vele duizenden mensen die via mij en mijn opvolgers jaar in jaar uit psorinovo gebruikten hebben nog nooit last gekregen van een verhoogd risico op een dodelijke of ernstige infectie, c.q. kanker.
Ook Dr. H.B.Thio en D.M.W. Balak noemen dit fenomeen in het onderzoeksprotocol van de ErasmusMC, dat op de website van onze vereniging staat.

In tegendeel, er zijn de laatste tijd juist aanwijzingen dat het chronisch gebruik van dimethylfumaraat het ontstaan en uitzaaien van kanker tegengaat (JID 2011, 131, 1347-1355).

Conclusie t.a.v. granuloma annulare: zeker is aan te bevelen dit met Psorinovo te behandelen, maar niet omdat het op de citroenzuurcyclus werkt, maar omdat het TNF-α remt en TNF-α bij deze ziekte een cruciale rol speelt.

Al met al zal in de toekomst blijken dat we met dimethylfumaraat, in het bijzonder met psorinovo een gouden middel in handen hebben. [lichte redactie toegepast, maar redacteur onderschrijft uiteraard de eindconclusie. We hebben het volle vertrouwen in de uitkomst van het W.O. dat nu eindelijk de doorbraak van Psorinovo vorm gaat krijgen, mede ook door alle enthousiaste forumleden].

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 11 maanden geleden #804 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: een bijzonder vraag over granuloma annulare
Ha, niet alleen enthousiaste forumleden maar ook superenthousiaste Psorinovogebruik(st)ers.