Attentie

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

× Vragen en antwoorden over Psoriasis.

Dit deel van het forum is opengesteld voor bezoekers. U kunt hier vragen stellen aan de andere gebruikers en aan de Leden van de Vereniging Psorinovo.
Het is aangenaam als u uw naam in ieder geval achterlaat, desnoods een mailadres.

N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e.d)

• troostlebbinga
  • troostlebbinga's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 9 maanden geleden #921 door troostlebbinga
troostlebbinga antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
websterj? en zeker het zelfde, wat vervelend nu.
  • To
  • To's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 9 maanden geleden #923 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
John, een ding is zeker. Psorinovo helpt je. Je weet dat mijn dermatologe zich ook houdt aan dat schema van maximaal 6x120 mg. Zij wilde ook niet ophogen en toen ik bij haar kwam en net als jij op 6x120 mg stond, wilde ze absoluut niet ophogen. Nee, 6 was het maximum. Ik kwam toen met deze site op de proppen en vertelde dat er wel mensen met 12x120 mg waren. Nou vooruit, dan tot maximaal 8x. Een paar dagen later belde ze me dat ze informatie ingewonnen had en dat ik tot maximaal 10x120 mg mocht gaan.
Vraag me niet waar ze die informatie vandaan had.
Gewoon ophogen, ook als ze geen toestemming geeft. Zeg er dan bij dat je zelf het risico wil dragen.
Die 6x120 mg vind ik een bezwaar. Bij dat wetenschappelijk onderzoek heb ik zelf uit de mond van de onderzoeker gehoord gaat men niet verder dan 6x120 mg. Ik heb hem toen - op de jaarvergadering - gezegd, dat ik dan geen resultaat gehad zou hebben omdat ik dat bij 8.9 x120 mg pas kreeg. Dat vind ik dus spijtig. Er gaan mensen hier in Nederland rondlopen met blijvende klachten terwijl als ze iets op waren gaan hogen van hun psoriasis afgekomen zouden zijn.
Ik meen dat er niet een vast protocol bestaat maar alleen het onderstaande protocol.

Behandelingsprotocol psoriasis volgens de Werkgroep Fumaraat Nederland

Voordat een behandeling begint worden bij het eerste consult door de arts de personalia geregistreerd, liefst inclusief het emailadres. Vervolgens wordt uitvoerig geïnformeerd welke psoriasisklachten de patiënt precies heeft, waardoor die erger of juist minder werden, hoe lang die klachten bestaan en wat er aan is gedaan. Ook wordt geïnformeerd naar andere gezondheidsklachten. Hierna volgt een algemeen lichamelijk onderzoek en in het bijzonder het onderzoek van de huid en de gewrichten. Alle genoemde gegevens worden, voor zover van belang van de behandeling, genoteerd.

Als besloten wordt tot een behandeling met Psorinovo wordt door de arts een formulier voor uitgebreid laboratoriumonderzoek ingevuld, eventueel kan recent verricht bloedonderzoek worden opgevraagd, bijvoorbeeld via de huisarts. De medicijnbehandeling begint pas als de uitslag van dit onderzoek bekend is en de uitslag tussen arts en patiënt is besproken (meestal telefonisch). Omdat voorafgaand aan ieder consult een bloedonderzoek plaats vindt, wordt de eerste keer een tweede lab formulier meegegeven.

Hierna volgt een uiteenzetting van het psorinovo-behandelplan, t.w. opbouwfase, plateaufase, afbouwfase, onderhoudsfase, het ongeveer te verwachten aantal consulten in het eerste jaar en eventueel een voedingsadvies in overleg met de patiënt. Het is van belang dat de patiënt het juiste middel gebruikt, d.w.z. psorinovo en niet een daar op gelijkend middel. Apotheken leveren soms iets anders af en daar moet op gelet worden. Ook kan kort de situatie m.b.t. de vergoedingen vermeld worden.

De arts kan ook schriftelijke informatie aan het bovenstaande toevoegen, maar niet in plaats daarvan. Het volgende is tenslotte van belang om de behandeling beter te begrijpen en daardoor vol te houden.

Het doseringsschema is er in de eerste plaats op gericht eventuele onaangename bijwerkingen te voorkomen. Niet primair op het zo spoedig mogelijk bereiken van resultaat. Daarom moeten de psorinovotabletten bij een maaltijd en niet op een lege maag worden gebruikt. Bij meer dan 1 tablet per dag wordt de dosis gelijkmatig in de tijd verdeeld. Innemen met 100 ml yoghurt kan bijwerkingen helpen voorkomen.

Het gangbare doseringspatroon is opgebouwd als een trap, waarbij de dagdosering wekelijks met 30 mg psorinovo wordt verhoogd. Men gaat hier mee door totdat duidelijke verbeteringen optreden. Bij ernstige flushing-verschijnselen de dosis een week lang één trede verlagen dan nogmaals proberen een trede hoger te komen. Bij diarree de medicatie enkele dagen onderbreken tot de diarree is verdwenen en doorgaan met de dosering waarbij geen diarree optrad. Daarna: zeer behoedzaam, met grotere intervallen de dosis opvoeren. Bij duidelijk resultaat de dosis niet verder verhogen. Pas verder verhogen als verbetering van de huid niet doorzet.

Wanneer optimaal resultaat is bereikt moet de patiënt deze dosis langdurig voortzetten; ongeveer gedurende dezelfde periode als de duur van de opbouwfase. Daarna zeer geleidelijk afbouwen, net zo traag als de opbouwfase, maar nu net andersom. Als weer opnieuw huidverschijnselen optreden of toenemen, moet teruggegaan worden tot de dagdosering van twee stappen eerder. Uiteraard zijn deze richtlijnen algemeen en ze moeten altijd geïndividualiseerd worden.
  • busjgh
  • busjgh's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 9 maanden geleden #926 door busjgh
busjgh antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
Moderator: ik vind dat we inmiddels ver weg zijn van het oorspronkelijke onderwerp, nl. vitamine D.
Wat mij betreft mag er een nieuw onderwerp gestart worden waarbij en dit topic gezuiverd worden opdat we hier alleen over vitamine D praten.
Meer
6 jaren 9 maanden geleden #932 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e.d)
John,
Zie het verhaal van To over de dosering.
Er is geen echt protocol van dosering anders dan daar door To beschreven. De dosering en de effecten ervan worden normaal gesproken altijd in de gaten gehouden door een Psorinovo arts.
Momenteel wordt zeer veel gebruik gemaakt van dermatologen, die vaak wat huiverig zijn omdat zij refereren aan het verkeerde voorbeeld.

Dat is soms wat lastig, maar als patiënt in deze moderne tijd is het van belang om zeer mondig te zijn en te blijven. :evil:

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544
  • david
  • david's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 9 maanden geleden #942 door david
david antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e.d)
Vervelend John, hoop dat je snel kunt ophogen. Ik denk dat veel Psorinovo gebruikers met de overgang vd zomer naar de winter wel een extra dosis kunnen gebruiken, zie ook de discussie over vit D3 aanvulling in de winter elders op t forum. Het is een vraag die ik mijzelf ook al vaker heb gesteld: wat te doen tijdens de onderhoudsfase als de psoriasis terugkeert? Ik denk er nu aan om t afbouwen in de winter te plannen (komt schematisch hopelijk goed uit...), dan hoop ik aan de goede kant vd streep te blijven, maar zou ook zeker net als jij proberen op te hogen als je eerst klachtenvrij was door Psorinovo en nu de klachten terugkomen. Geeft ook nog maar eens aan dat meer onderzoek nodig is: data ontbreekt. Tot die tijd: zo veel mogelijk gebruikerservaringen delen via het forum en onder toeziend oog van je arts het maximale resultaat uit Psorinovo halen. Suc6.
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 9 maanden geleden #946 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e.d)
Mijn dermatologe zei: als het weer terugkomt, smeer je maar wat Dovobet. Nou, aan m'n nooit niet. Alle tubes weggedaan. Ik hoog dan wel op. Ik heb (nog) geen last van terugkeer in de winter.
  • websterj
  • websterj's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 9 maanden geleden #958 door websterj
websterj antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e.d)
Dank voor de input allemaal. Ik neem het mee in mijn gesprek met de arts. En geloof me maar, ik bepaal wat er gebeurt, is het niet linksom, dan wel rechtsom.
Nu maar weer terug naar de vitamine D. Ik kan het niet laten maar zeg er toch wat van......Voor iedereen die meent dat men, lees de aktieve schrijvers op dit forum, van een topic afwijkt, roep dit niet alleen, maar draag ook eens iets wezenlijk bij. En roep dan nog eens!!!
groet,
John
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 9 maanden geleden #966 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e.d)
;) ;)

Wat zou ik graag vlieg zijn en stiekem op het plafond bij jouw arts zitten en meeluisteren wat er allemaal besproken wordt. Geweldig.
Houd ons op de hoogte!
  • david
  • david's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 9 maanden geleden #967 door david
david antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e.d)
Suc6 en laat weten hoe t is gegaan.
  • websterj
  • websterj's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 9 maanden geleden #999 door websterj
websterj antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e.d)
Gister bij de dermatoloog geweest en laten zien hoe de stand van zaken was. Duidelijk was wel dat 6x120 mg niet genoeg was, maar ook gaf ze aan dat dat de maximale dosis is, volgens haar schema. Waarop ik verwees naar info op de site waarin per individu de dosis verschillend kan zijn. Ook aangegeven dat een collega "reguliere"dermatoloog ook van het basis schema is afgeweken en is gaan ophogen. Omdat ze heel goed weet dat ik niet lichtzinnig met mijn lichaam omga en ik toch wil ophogen stemde ze in. Ze zag het ook als een leerervaring voor haar zelf. Petje af voor deze dame, dr Jonker. Wel aan de voorzichtige kant, maar daar is niets mis mee. Ik ga de komende 2 weken naar 7x 120 mg per dag, en bij geen resultaat hoog ik zelf op naar 8x120 mg en over zes weken terugkomen. Ook bloed weer af laten nemen en urine ingeleverd. Bij geen afwijkingen geen bericht. Prima regeling.

vind dit een compliment waard. Dus, dr Jonker, mocht u dit ooit lezen, chapeau!!
  • david
  • david's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 9 maanden geleden #1000 door david
Top, goed gedaan. Uit nieuwsgierigheid: zou het geen optie zijn om met de 30mg tabletten te verhogen ipv direct met 120mg? Iig suc6!
Meer
6 jaren 9 maanden geleden - 6 jaren 9 maanden geleden #1001 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e.d)
Klinkt goed John. Idd keurig van je dermatologe, die kennelijk nog alleen bekend is met de kennis van het combinatiepreparaat.
De kunst is volgens het protocol zover te verhogen dat je resultaat hebt. Dat niveau zien te handhaven voor ongeveer de tijd van je opbouw. Dan zou alles onder cOntrole moeten zijn en kun je weer afbouwen wellicht zelfs naar de 6x 120. Wie weet!
Succes!

Laatst bewerkt: 6 jaren 9 maanden geleden door Jim.
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 9 maanden geleden #1002 door To
Ha, hier een 'Psorinovo-ervaringsdeskundige' met een 'niet-Psorinovo-ervaringsdeskundige dermatologe." Uiteindelijk mocht ik ophogen tot 8x120 mg. Nadat ze een deskundige geraadpleegd had, kreeg ik een telefoontje van haar dat ik tot 10x120 mg mocht gaan. Het blijkt nl. dat er in het verleden een rechtszaak geweest is en de voorschrijvende arts in het ongelijk is gesteld.
Was geloof ik dat het bloed niet onderzocht was e.d.
Dat verhaal zweeft nog ergens bij hen rond.

Als ik alles opnieuw moest doen, zou ik net als wat David zei: met 30 mg op gaan hogen, maar ja, die moet je dan wel in huis hebben.
Je zou ook naar 7x120 mg kunnen gaan en dat zeg maar drie weken doen en dan naar 8x120 mg. Het lijkt net of Psorinovo wel even tijd nodig heeft. Ik sta nu ook op 8x120 mg en voel me kiplekker.
Ik moet zeggen dat ik wat slordig word. Omdat ik meer last van flushes heb, neem ik ze soms 's avonds laat in en niet meer bij het eten. Dit doe ik als ik weg moet. Maar ....... nu ben ik het zeker al vier keer vergeten de laatste weken. Wel een goed teken dat de psoriasis niet meer mijn leven beheerst. En ik ben nog steeds brandschoon.
Jij zult wel nooit onder de 6x120 mg komen. Nou, so what.
Inderdaad, hoedje af voor je dermatologe, maar ook voor die van mij ;)
  • websterj
  • websterj's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 7 maanden geleden #1016 door websterj
Hoi allemaal, even weer een update nav laatste bericht. Komende week weer naar de dermatoloog. Vorige keer afgesproken dat ik zou ophogen naar 7x 120 en na 2 weken, bij geen zichtbaar resultaat door naar 8x120 mg. Ook daar trad geen verbetering op en heb ik zelf opgehoogd naar 9x120 mg. Dit omdat een schema van 3 smorgens, 3 smiddags en 3 s'avond beter uitkwam. Dit nu een paar weken gedaan en tot op heden treedt er geen verbetering op, sterker nog, er zijn alweer aardig wat plekken terug. Ben erg benieuwd wat nu het te volgen plan moet gaan worden. Verder ophogen tot er weer wat gebeurt? Hoeveel kan en mag je hebben? Afhankelijk van wat het bloed doet ook, bij controle. maar dat zullen we volgende week ook weten als er weer geprikt word. Het lijkt er een beetje op dat mijn lichaam zich heeft aangepast aan de hoeveelheid die ik nu inneem en de psoriasis denkt, joh, er kan wel weer een plekje bij...Bijzonder!. Afijn, ik hou jullie nog altijd op de hoogte zoals je ziet, duurde even. Erg druk met de voorbereidingen om mijn huis te gaan verkopen, die overigens nu dan ook te koop staat. Daarna, na verkoop samenwonen met mijn vriendin die dan zo ongeveer in september mijn vrouw zijn zal. Jaja, allemaal mooie en positieve dingen. En al met al, als ik kijk naar hoe mijn huid geweest is en nu is, ben ik nog steeds spekkoper. Maar goed, het boek wat psoriasis heet is nog niet uit en word zeker nog vervolgd. Tips, ideeen, opmerkingen, vragen, ik lees ze graag. Ben eigenlijk wel benieuwd of Dr Kunst uit opgedane ervaringen nog een advies of opmerking heeft. Alvast bedankt en tot schrijfs.
groet
John
p.s. David, top dat het zo goed gaat met je huid.
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1017 door Jim
Ha John,
Dank voor je update. Altijd fijn te horen hoe het met de ontwikkelingen gaat.
Hoewel je eer kennelijk nog steeds niet bent.

Misschien een troost is het te weten dat je met Psorinovo nog veel verder kunt. Een van onze leden, Natascha, slikt volgens mij zo ongeveer het dubbele van jou. Zij is ook een van de gebruiksters van het eerste uur en was ook op de jaarvergadering.

Groet,
Jim

• To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1018 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e
Ja, dat wilde ik juist zeggen. Ik hoorde het die middag ook vertellen dat een vrouw zei dat ze op 12x120 mg stond en als het in de winter weer terug kwam zij weer ophoogde. Ik heb op internet wel over nog hogere dosis gelezen. 15x ben ik ook al ergens tegengekomen.
Ik moet a.s. maandag weer voor controle en heb afgelopen woensdag laten prikken.
Off topic: Kwam er nu achter dat je gratis containers kunt krijgen voor de urine. Ik kocht ze altijd bij de apotheek en die waren best prijzig. Weer wat geleerd. Heb er gelijk twee gekregen. Kwam aan de orde tijdens de bloedafname.
  • david
  • david's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 7 maanden geleden #1019 door david
Vervelend dat het terugkomt John; ik hoop dat het je met ophogen weer onder controle krijgt. Ik heb op dit moment ook een acht-tal kleine plekjes op mijn buik die "over zijn gebleven" en dus lastig weggaan, plus de plekken op mijn onderarmen/ellebogen die hardnekkig zijn. Ik zit nog in de opbouwfase en ik hoop dat het middels het ophogen - nu op 7 x 120mg verdeeld over 2 gelijke doses dus kan nog wel wat omhoog als ik dat zo lees - weggaat, dus zolang dat nog niet het geval is blijf ik ophogen met 30mg p/wk.
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1024 door To
David, ik antwoord even hier en niet in het draadje voorstellen anders gaat het allemaal door elkaar lopen.
Inderdaad ben ik anders op gaan hogen dan jij. Ik begon met 30 mg per week, toen 2x30m 3x30, 1x120mg, 2x120 mg. Een rekensom leert dan dat ik met 9 weken op 6x120 mg zat en nog geen resultaat had. Ik mocht ophogen en bij 9x120mg had ik resultaat. Daar ben ik een hele poos op blijven staan. Een half jaar geleden ben ik naar 8x120mg gegaan.
Vandaag ben ik weer bij de dermatologe geweest. Het zag er natuurlijk allemaal perfect uit. In haar dossier heeft ze twee foto's van me zitten, waar ze een keer om vroeg. Daar kijk je zeker niet meer naar, zei ze nog.
Ze gaf een recept mee en zei er bij: met een recept voor zalf zal ik je wel geen dienst meer bewijzen. Nee, zei ik, al die tubes zijn weggegooid.
Ze vertelde wel dat mijn leukocyten wat te laag zijn. Die waarde moet 4 zijn en ik had 3.3. en 3.4. Dat was niet verontrustend en hoort bij het middel. Ik stelde zelf voor of ik maar eens zal proberen op 7x120 mg over te gaan. Dat zou je kunnen proberen, vertelde ze me.
Ik zei nog dat ik een lezing bijgewoond had van Bing Thio. De dermatologe vertelde dat ze samen met hem op de opleiding zat. Dus een studiegenoot van haar.
Over een half jaar terugkomen en twee formulieren meegehad om bloed te laten prikken en urine na te laten kijken. Ook mag ik 1x vitamine D3 na laten kijken.

David, ik keek steeds verbaasd naar die kleine vlekken en dacht: geven jullie het nou nog niet op? Op een gegeven ogenblik waren de plekken op mijn ellebogen en knieën ook verdwenen.

Ik eet lekker druiven, geniet van peper en kaneel. Dat heeft allemaal geen invloed op me. Ik vind dat Psorinovo zijn werk moet doen.
Ik had me wel voorgenomen; als het niet werkt, doe ik het dieet erbij, maar als het wel lukt, ontzeg ik me veel en nergens voor nodig. Heerlijk die kruiden. Gisteren nog patat met curry. Mjammie.
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1027 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: N.a.v. De oplossing: Psorinovo (opbouwschema e
Voor John,
Op een andere site kwam ik onderstaande bericht van ene Johannes tegen: Ik gebruik Psorinovo ruim 4 jaar en ben vanaf de vierde maand geheel vrij van Psoriasis!! Belangrijk is om onder controle te zijn en te blijven. Ik ben onder controle van de Amsterdam Kliniek te Abcoude (1 a 2 keer per jaar).

Ik slik 11 tabletten van 120 mg per dag. Om de bijwerkingen te vermijden is een goede spreiding van inname voor mij erg belangrijk gebleken. Ik neem de pillen precies ieder 1,5 uur in, vanaf 9:00 uur 'smorgens tot en met 24:00 uur 's avonds. Als ik dit volg heb ik geen last van bijwerkingen. Het enige nadeel van het geheel is dat je constant om je pillen moet denken en de regelmaat moet zien te bewaren, waar je ook bent en wat je ook doet.

De kosten van de medicijnen, voor mij zo'n € 2.200 per jaar worden volledig vergoed (Menzis).
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
6 jaren 7 maanden geleden #1028 door To
Ik had nog een potje met pilletjes van 30 mg staan. Ik dacht die ga ik ook maar eens opmaken. Ik heb nu vanmorgen 3x120 mg en 3x30 mg genomen en vanavond gewoon 4x120 mg. Wil even met 30 gram per week af gaan bouwen tot 7x120 mg. ik ga maar even voor eigen dokter spelen. ;)