Attentie

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

× Vragen en antwoorden over Psoriasis.

Dit deel van het forum is opengesteld voor bezoekers. U kunt hier vragen stellen aan de andere gebruikers en aan de Leden van de Vereniging Psorinovo.
Het is aangenaam als u uw naam in ieder geval achterlaat, desnoods een mailadres.

Vitamine D onderzoek (Engelstalig)

• crommertsvd
  • crommertsvd's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 4 maanden geleden #424 door crommertsvd
crommertsvd heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
In andere discussies op het forum al eens eerder het vitamine D verhaal gehoord (bijv. Prof. Kunst - arts - 29 maart 2011 bericht: "Gezonde jonge volwassenen blijken in ongeveer 30% een vitamine D3 tekort te hebben en bij de 65-plussers is dat zelfs bijna 50%.")

Nu een medisch artikel omtrent vitamine D en psoriasis.

Vitamin D linked to psoriasis and pneumonia
May 11, 2011 2:50 PM (consumerreports.org)

You might associate vitamin D mainly with strengthening your bones, but it could also play a role in both psoriasis and pneumonia, suggests two studies published this week.

One report, out today in the journal Science Translational Medicine, shows that vitamin D helps counteract the body’s response to inflammation associated with the red, scaly patches of psoriasis. The finding—based on analysis of genetic material in skin biopsies from psoriasis patients and healthy volunteers—could lead to new therapies, report the team of researchers from the U.S. and Germany.

The other study, released on Tuesday in the journal Respirology, found that adult pneumonia patients hospitalized in winter with were more likely to die within 30 days if they were severely deficient in vitamin D. The finding held even after adjusting for other factors, including patient age, gender, and other illnesses.

Bottom line. While intriguing, the strongest evidence for vitamin D remains bone health.

Wie gebruikt er nog meer vitamine D3 met gunstig effect?

M.vr.gr.

Simon
  • lopescardozoe
  • lopescardozoe's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 4 maanden geleden #426 door lopescardozoe
lopescardozoe antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
Ik gebruik vitamine D.
Mijn vitamine D niveau was extreem laag en het helpt om het niveau op te krikken.
Maar regelmatig in zon helpt beter.

Groet,
/Eric
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 4 maanden geleden #427 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
Zomer 2010 heb ik mijn pols - in het buitenland - gebroken. Het is gebruikelijk in Nederland dat als je boven de 50 jaar bent, je dan een botonderzoek krijgt. Ik kreeg dat niet en heb er zelf om gevraagd. Daar is uit naar voren gekomen dat mijn vitamine D3 te laag zat. Ik heb tabletjes gekregen waarvan ik er elke dag - zomer en winter - inneem.
De psoriasis is verergerd een half jaar nadat ik met vitamine D3 begonnen ben.
Dat ik een vitamine D tekort had verbaasde me enerzijds en anderzijds ook weer niet. Ik ben snel bruin en dacht de winter wel te kunnen overbruggen. Aan de andere kant kreeg ik jaren geleden toen het een strenge winter was erge jeukende benen met rode uitslag. Daarvoor heb ik toen ook vitamine D injecties gehad.
Nu wordt het D3 gehalte niet meer gecontroleerd. Op mijn verzoek heeft de dermatoloog het aangekruist.
  • splunteraacv
  • splunteraacv's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 3 maanden geleden #482 door splunteraacv
splunteraacv antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
Na het lezen van de bijsluiter heeft mij doen besluiten geen vitamine Calci-Chew D3 meer te gebruiken.....! Las tot mijn schrik dat er o.a. E951 in voorkomt! "Aspartaam", zeer kankerverwekkend. Hoe is het mogelijk dat zoiets wordt voorgeschreven. Zeg niet dat het in geringe hoeveelheid geen kwaad kan: wat als je het jaren moet gebruiken! :evil:
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 3 maanden geleden - 7 jaren 3 maanden geleden #483 door To
Net vandaag mijn bloed laten prikken en nieuwe vitamine D3 tabletjes gehaald Devaron.
Op de bijsluiter staat: Een tablet bevat 400 I.E. colecalciferol (vitamine D3) De volgende hulpstoffen zijn verwerkt: lactose, calciumwaterstoffosfaat, magnesiumstearaat, aardappelzetmeel, polyethyleenglycol.
Het lijkt hier mee te vallen, maar wellicht weet dokter Kunst hier antwoord op.

Wel fijn dat u zoiets vermeldt, want iedereen leest nu voortaan goed zijn bijsluiter. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Laatst bewerkt: 7 jaren 3 maanden geleden door To.
  • splunteraacv
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 3 maanden geleden #484 door splunteraacv
splunteraacv antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
De bedoelde tabletten, Calci-Chew D3 zijn kauwtabletten 500mg/400 I.E, Calcium/Vitamine D3. Een tablet bevat 500mg calcium(als calciuimcarbonaat) en 400I.E vitamine D3, (10 microgram cholecalciferol). Verder nog isomalt (E953), sorbitol (E420), olie van sojabonen, sucrose etc.
Neem aan dat het een het andere niet is en dat die wel zonder kwalijke ingredienten ingenomen kunnen worden.
Dit nog even ter verduidelijking, zodat er geen misverstand ontstaat over te gebruiken medicijnen.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 3 maanden geleden - 7 jaren 3 maanden geleden #500 door To
In De Telegraaf van zaterdag 2 juli 2011 stond een artikel De enige echte bezuiniging in de rubriek De Smaak van Wilbrink. Het gaat over vitamine D.
Misschien wel aardig om de column op de site te zetten omdat vitamine D ook een rol speelt bij de behandeling van psoriasis.

"Per week eet ik besliste twee haringen. eentje bij de dure haringmeneer bij mij op het plein. Een hele beste haring, prachtig schoongemaakt, mooi dik, goed stevig. En eentje bij zomaar een viszaak, helaas vaak genoeg zo'n modderharing die ik wel opeet omdat ik nooit iets wil weggooien, maar waar ik dan spijt van heb.
Daarnaast eet ik minstens eens per week iets met makreel. Dat kan een salade met gerookte makreel zijn of stukjes gestoomde makreel bij nieuwe aardappeltje of zoiets (hmmmmm, nu ik er zo over nadenk .... botersausje ook nog, likkebaardend lekker.... heb ik zin om eerst de keuken in te gaan en straks pas deze column af te maken.
Haring en makreel dus, vol vitamine D, en dat is belangrijk. Daar moeten we veel van binnenkrijgen. Onderzoekers hebben berekend dat vitamine D zo belangrijk voor ons is dat als we dagelijks onze vitamine D zouden aanvullen, dat maar liefst zeven miljard op onze nationale ziektekostenrekening zou schelen. Zeven miljard, ben ik nou gek geworden? Zet even jullie oren en ogen open, ja allemaal, ook politici, ook beleidsmakers: zeven miljard, dan hebben wij al een belangrijk deel bezuinigd. En wat een boel extra levensvreugde!
Gert Schuitemaker is apotheker en oprichter en het gezicht van Ortho Instituut. Hij maakt ook vitaminepillen. Van een heel goed merk, zoek dat zelf maar op. Hij is ervan overtuigd dat wij met ons huidig voedsel veel belangrijke dingen niet binnenkrijgen. Hij volgt elk onderzoek ter wereld naar het belang van vitamines op de voet. Er zijn inmiddels heel veel onderzoeken naar vitamine D gedaan. Daar heeft hij zelfs een boekje over geschreven: 'Nieuw licht op vitamine D'. Dat moet u lezen en dan moet u vitamine D gaan nemen. Ik weet heel veel van eten, ook van gezond eten. Ik eet drie keer per week vette vis. Natuurlijk heb ik géén vitamine D-gebrek... FOUT! Dus wél. Mijn huisars, een vooruitstrevend heer die het laffe gewauwel van de Gezondheidsraad lekker naast zich neerlegt, heeft me zelfs een kuur voorgeschreven.
Want, en nu citeer ik Gert Schuitemaker: 'Als we naar de bronnen van vitamine D kijken, dan zijn vette vissen de enige serieuze leveranciers. Zoals haring (800 IE per 100 gram) en zalm (450 IE per 100 gram). Twee sneetjes brood met verrijkte margarine leveren 25 IE. Dat is het dan zo ongeveer wat je op een dag aan vitamine D binnen kunt krijgen. Als je tenminste elke dag vette vis eet'.
Maar Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat we minstens 2000 IE per dag nodig hebben.
Even tussen jullie en mij. Sinds ik aan die extra vitamine D ben begonnen, voel ik me een stuk beter. Ik houd jullie op de hoogte, maar als ik jullie was, zou ik er gewoon aan beginnen. Bezuinigen door gezond te zijn."
  • busjgh
  • busjgh's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 3 maanden geleden #512 door busjgh
busjgh antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
Op aanraden van dr. van Loon ben ik ook vitamine D3 gaan bijslikken. Ik doe dit inmiddels al enkele jaren zonder dat ik enige negatieve gevolgen ondervind.
's-winters gebruik ik ca. 20 a 25 μg en 's-zomers 10 μg.
Ik gebruik gewoon de goedkoopste tabletjes die er zijn, en dan alleen nog in een aanbieding. Op die manier kosten ze hooguit 1 - 3 ct per stuk (van 5 μg).
Gevoelsmatig kan ik het iedereen aanraden 9ook wie geen psoriasis heeft).
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 3 maanden geleden - 7 jaren 3 maanden geleden #513 door To
Busjgh, van harte welkom op dit forum. De post riep wat vragen bij mij op.
Hoe moet ik dit vertalen: 20 a 25 μg en 's zomers 10 μg?
Op 'mijn' bijsluiter bij Devaron staat alleen maar per tablet: 400 I.E. colecalciferol.
In het artikel van De Telegraaf heeft men het over 2000 I.E, dat zou betekenen dat ik vijf van die tabletten zou moeten slikken. Maar μg?
Wie kan hier antwoord op geven? Dokter Kunst?
  • busjgh
  • busjgh's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 3 maanden geleden #514 door busjgh
Op de vorige pagina zie je in een bericht dat 400 IE overeenkomt met 10 μg (microgram) vitamine D3. Dus 5 μg staat gelijk aan 200 IE (en IE staat weer voor Internationale Eenheden). mocht er op de verpakking staan dat de tabletjes alleen geschikt zijn voor kinderen, dan hoeft dat niet altijd het geval te zijn.
Op mijn vraag aan het Kruidvat waarom op het etiket staat alleen geschikt voor kinderen van 1 - 6 jaar, is hun antwoord:

"Op het etiket van de vitamine d staat vermeld dat het product uitsluitend geschikt is voor kinderen, omdat de vermelde dagelijkse dosering voor kinderen geldt. deze is nl. 15 μg. de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen is 5 μg. Het zou te ingewikkeld worden dit allemaal op het etiket te vermelden."

Dus in mijn ogen kun je gewoon de goedkoopste kopen en gebruiken.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 3 maanden geleden #515 door To
Dan slikt u dus 's winters 1000 I.E. Tja, dan is de hoeveelheid die ik slik - op doktersvoorschrift- te verwaarlozen. Ik heb 90 tabletjes voor rond de 8 euro. Dus een stuk duurder. Mijn bloed is nu geprikt op vitamine D3 en ik hoop eind september als ik weer voor controle terug moet eens te vragen wat er nu uitgekomen is.
  • busjgh
  • busjgh's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 3 maanden geleden #517 door busjgh
Mijn laatste waarde aan vitamine D3 is 100 nmol / l (gemeten half juni 2011).
Een waarde van 150 zou beter zijn. Dus ik krijg nog te weinig binnen (of ik breek het weer te snel af). Persoonlijk denk ik dat niet dat je te veel D3 binnen zult krijgen en dat vitamine D3 (evenals vitamine K2) onderbelicht zijn.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 3 maanden geleden #518 door To
Ik heb geen flauw idee wat voor waarde ik had toen ik Vitamine D3 voorgeschreven kreeg, maar ik ga het nu wel vragen en opschrijven. Ik heb het dus net laten controleren (29 juni), maar ik ga morgen wel beginnen met verhogen. Ha, eigenlijk vandaag :lol:
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 3 maanden geleden - 7 jaren 3 maanden geleden #521 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek
Vervolg op het artikel - over vitamine D - dat in De Telegraaf van 2 juli 2011 stond. Het is de rubriek van De Smaak van Wilbrink.

De Telegraaf van 9 juli 2011

Empirisch bewijs?

Een week is niet genoeg om iets empirisch bewezen te verklaren, maar verder kom ik een heel eind, hoor. Vorige week hield ik een pleidooi om extra vitamine D te nemen. Omdat zelfs ik, met mijn vette visjes, er veel te weinig van bleek binnen te krijgen, wat op zich een reeks klachten verklaarde.
Na het stoppen met roken is het me een poosje niet al te best vergaan. Ik bleef de boel wat somber beschouwen. Als je dan ook nog steeds met rugpijn wakker wordt, dan is het helemaal niet zo'n feest. Maar die rugpijn is weg. Al na een week. Er zijn studies die aantonen dat onverklaarbare lage rugklachten te maken hebben met een te lage vitamine D-spiegel.
Verder voel ik me duidelijk minder moe en veerkrachtiger. Ik ben nog geen 18, maar het hoogbejaarde gevoel van enige weken geleden komt alweer aardig richting mijn eigen leeftijd.
Blader nog maar even mee. Bij artritis, artrose en multiple sclerose blijkt dat mensen met een hoge vitamine D-spiegel veel minder pijn en klachten hebben. Zodoende bewegen ze ook meer en raken daardoor weer minder snel invalide. We hebben het hier niet over een klein beetje verschil, maar gewoon de helft van de patiënten!
Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat vitamine D gunstig voor je spieren en je botten is. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat voldoende vitamine D erg veel invloed op het geheugen heeft.
Er zijn aanwijzingen dat vitamine D tegen borst- en prostaatkanker beschermt. Een procent of 20. Een op de vijf? Dat wil zeggen dat bij een gemiddelde verjaardag van zo'n vijftien vrienden en familieleden drie mensen beduidend langer kunnen leven. Als iedere Nederlander vanaf nu dagelijks 1000 IE vitamine D zou binnenkrijgen, dan zouden 7000 mensen per jaar een aanzienlijk minder groot risico op kanker hebben.
Al deze gegevens heb ik uit het boekje 'Nieuw Licht op Vitamine D' van dr. Gert Schuitemaker (vet, TO). Hij heeft al dat onderzoek dat aan deze bevindingen vooraf ging, natuurlijk niet zelf gedaan. Hij heeft onderzoeken uit de hele wereld bestudeerd, nagelezen en overgeschreven. Dat moet wel, want in Nederland is nauwelijks geld voor onafhangelijk onderzoek.
Haha, geloof je dat niet? Onderzoek is in handen van de farmaceutische industrie, die niets kan verdienen aan een potje vitamine D. Dat onderzoek komt dus uit het buitenland.
Schuitemaker schrijft heel veel brieven naar onze Gezondheidsraad. Moet ik daar nog wat over zeggen of kunnen jullie die zelf wel invullen? Mocht je nu denken dat de leden van die raad vooruitstrevend zullen aanbevelen om meer vitamine D in ons dieet te krijgen, ja, dat misschien zelfs aanvulling nodig zou zijn, nou, dan ben je nog naïever dan ik dacht. Je moet het zelf doen in dit land. Gewoon zo'n potje kopen.
Misschien moet Schuitemaker eens een deal met de broodjesbezorger van deTweede Kamer sluiten. Hen stiekem vitamine D geven. Zouden we dan 20% betere politici krijgen?
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 3 maanden geleden - 7 jaren 3 maanden geleden #523 door To
Dit kwam ik op internet tegen. Hier staat weer dat een hoge dosis slecht is voor de calciumhuishouding! Wat is hoge dosis?

Heeft het zin om vitamine D en selenium te slikken tegen mijn psoriasis?
Ik heb al langere tijd last van matige psoriasis vulgaris. Nu las ik op de site www.psoriasis.nl dat behandeling met vitamine D crèmes goed helpt tegen de celdeling en zorgt voor huidcelregeneratie.
Is het in plaats van crèmes te gebruiken ook zinvol om hiervoor extra vitamine D-tabletten te slikken, om extra vitamine D3 aan te maken in mijn lichaam?
Is het ook zinvol selenium supplementen te slikken? Ik heb gehoord dat dat ook ontstekingsremmend werkt? Als het zin heeft, welke hoeveelheden kan ik dan het beste van deze supplementen nemen?

Gesteld door: Janssen, Vrouw (39), Datum: 16-05-2011

Antwoord
Het is inderdaad zo dat vitamine D in zalf/crèmevorm kan helpen. Als je het slikt kan dat ook een positief effect hebben, echter dat moet in zodanig hoge doseringen dat het risicovol wordt. Met name de calciumhuishouding wordt daardoor verstoord. Kortom goed bedacht, maar zeker niet doen.

Ik ken geen positieve effecten van selenium op psoriasis. Tegenwoordig is een goede zalf met vitamine D niet meer te krijgen, wel een crème maar die is minder effectief. Je zou dan beter een vtiamine D zalf kunnen proberen, waar ook een hormoon bij in zit. Vraag voor deze middelen meer informatie bij een dermatoloog.

Lukt het daarmee ook niet voldoende, dan heeft de dermatoloog nog echt goede oplossingen, zoals bijvoorbeeld lichttherapie. Je vindt een dermatoloog bij www.huidarts.info .

Succes.

Wim de Kort, dermatoloog verbonden aan het dermatologisch dagcentrum van het Amphiaziekenhuis Breda/Oosterhout.
  • splunteraacv
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 3 maanden geleden #524 door splunteraacv
splunteraacv antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek
Ik dacht dat vitamine D een aanvulling was op de behandeling met fumaraat. Had ik geen psoriasis gehad, (door het gebruik van fumaraat 99% schoon!) zou dit voor mij geen optie zijn geweest om het te gaan gebruiken. Gebruik het tekort om er iets zinvols over te kunnen zeggen maar hou de vinger aan de pols en volg de discussie met grote belangstelling.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 3 maanden geleden #525 door To
Ik wil ook een discussie op gang brengen. Ik gebruikte het wel op voorschrift van een internist, na een polsbreuk, maar volgens mij gebruik ik te weinig. Het blijkt dus een waardevolle aanvulling te zijn bij de Psorinovotherapie. We leren steeds meer hier op het forum.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 2 maanden geleden - 7 jaren 2 maanden geleden #537 door To
Weer een artikel waarin Vitamine D aan de orde komt. Het staat in De Telegraaf van 19 juli 2011 in de rubriek 'Gezond & Wel': Relatie eten en gezond oud worden door Dr. Frank.

Hoe kunnen we gezond ouder worden? Dat is misschien wel een van de meest gestelde vragen in mijn praktijk. Mijn patiënten willen ook weten wat zij er zélf aan kunnen doen om gezond oud te worden. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: misschien meer dan vijftig procent van de hart- en herseninfarcten en kankers kunnen worden voorkomen met een gezondere leefstijl.
Wat kunnen wij leren van bijvoorbeeld het mediterrane voedingspatroon? De voeding op Kreta bleek bijna vegetarisch te zijn met veel groenten, vruchten, bonen, noten, zaden en volkoren granen. De mensen op Kreta aten vroeger weinig rood vlees maar wel vis, gebruikten weinig melk maar wel wat kaas. Dat mediterrane dieet bevatte dus veel vet (37%), veel meer dan bijvoorbeeld in Japan (11% vet) en toch leefden de Grieken op Kreta langer en gezonder. Het vet in het Griekse dieet was voor een groot deel onverzadigd en afkomstig van vis, wilde planten, noten en vijgen. Later bleek dat onverzadigde vetten in vergelijking met koolhydraten gunstig zijn voor onze vetten in het bloed.
Oudere mensen met een voedingspatroon volgens het mediterrane dieet bleken minder geestelijke achteruitgang te vertonen, en zelfs minder vaak dementie of herseninfarcten te krijgen. Dat laatste is onlangs bevestigd bij 707 proefpersonen in een groot onderzoek in New York. Het gebruik van een mediterraan dieet leidde tot 36% minder hereninfarcten (beroertes) dan bij een gewoon westers dieet. Volgens sommige critici te mooi om waar te zijn. Het definitieve bewijs van het mediterrane dieet is misschien nog niet voor de volle 100% geleverd. Maar naast de uitstekende medicamenteuze behandeling voor hart- en vaatziekten, hoort ook een dieetadvies. Het is een gemiste kans om niet zo'n lekker mediterraan dieet in te zetten in de strijd tegen dementie en Alzheimer.
Wij hebben veel minder zonuren en eten ook minder vis dan de bewoners van het gebied rond de Middellandse Zee, daardoor heeft meer dan 50% van de ouderen in Nederland een tekort aan vitamine D. Er zijn aanwijzingen dat ook vitamine D een rol heeft bij de preventie van diverse vormen van kanker, Alzheimer en vele andere ouderdomsziekten. Daarom heeft de Gezondheidsraad geadviseerd dat alle vrouwen van boven de 50 jaar (en mannen boven de 70 jaar) die onvoldoende buiten komen of een donkere huidskleur hebben extra vitamine D (20 microgram per dag) dienen te gebruiken. Ik kan u verzekeren dat op mijn osteoporosespreekuur (botontkalking) het merendeel van de patiënten een veel te laag vitamine D-gehalte heeft. Zij zijn vaker moe en hebben spierzwakte. Hou kom je aan meer vitamine D? Een halfuur zon op je gezicht en de ontblote armen levert voldoende vitamine D op voor een week. Vette vis bevat het meest vitamine D, daarna bak-en braadproducten, margarine en eieren. Dus 'gezond oud worden' hebben we voor een deel in eigen hand. Olijfolie bevat overigens geen vitamine D. Dus als je kiest voor een mediterraan voedingspatroon, zorg dan ook voor een beetje zon en een vet visje.

Conclusie: Voordat ik dit ging typen heb ik eerst een half uur in de zon gezeten ;)
Laatst bewerkt: 7 jaren 2 maanden geleden door To.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 1 maand geleden #558 door To
Van de week bij het Kruidvat vitamine D gekocht. Inderdaad een stuk voordeliger.
Voor een potje van 300 tabletten betaalde ik € 2,19. Voor Devaron ±€ 8,--, maar 1 Devaron = 2 Kruidvat. Dus eigenlijk 150 tabletten voor € 2,19. Dat scheelt dus wel wat. Ik slik nu per dag 4 Kruidvat en 1 Devaron.
Zou de kwaliteit nu hetzelfde zijn?
Bijlagen:
  • david
  • david's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
6 jaren 9 maanden geleden #832 door david
david antwoordt op het onderwerp: Re: Vitamine D onderzoek (Engelstalig)
Ik merkte dat de kruidvat vit. D pilletjes gezoet zijn met dextrose. Staat dat op de lijst van stoffen die men beter kan voorkomen of kan t geen kwaad?