Opmerking

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

× Vragen en antwoorden over Psoriasis.

Dit deel van het forum is opengesteld voor bezoekers. U kunt hier vragen stellen aan de andere gebruikers en aan de Leden van de Vereniging Psorinovo.
Het is aangenaam als u uw naam in ieder geval achterlaat, desnoods een mailadres.

Wanneer bloed laten prikken?

• To
  • To's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
11 maanden 1 week geleden #1973 door To
To heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Wanneer bloed laten prikken?
Omdat de lymfocyten te laag waren, ben ik gestopt met het innemen van Psorinovo op zaterdag en zondag. Dit had nog te weinig resultaat en nu ben ik ook op vrijdag gestopt. Dus vier dagen slik ik Psorinovo en drie dagen niet meer. De hoeveelheid tabletten per dag heb ik ook omlaag gebracht en het gaat nog steeds goed met de psoriasis. Op welke dag moet ik nu mijn bloed laten prikken om een zuiver bloedbeeld te krijgen?
Meer
11 maanden 1 week geleden #1974 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Wanneer bloed laten prikken?

To schreef : Omdat de lymfocyten te laag waren, ben ik gestopt met het innemen van Psorinovo op zaterdag en zondag. Dit had nog te weinig resultaat en nu ben ik ook op vrijdag gestopt. Dus vier dagen slik ik Psorinovo en drie dagen niet meer. De hoeveelheid tabletten per dag heb ik ook omlaag gebracht en het gaat nog steeds goed met de psoriasis. Op welke dag moet ik nu mijn bloed laten prikken om een zuiver bloedbeeld te krijgen?

Ha To,

Het meest gunstige bloedbeeld, zal waarschijnlijk liggen aan het einde van die drie dagen dat je ze niet slikt. Of dat een zuiver bloedbeeld is valt natuurlijk te bediscussiëren. Ik zou het zelf niet weten ik ben immers geen arts. Zal ik het aan iemand vragen? b.v. aan dr. van Loon of dr. Kunst?

Overigens, ik weet even niet meer door wie je nu behandeld wordt, maar de artsen/dermatologen vinden tegenwoordig wel heel snel dat je lymfocyten te laag zijn hoor. Dat komt allemaal door de nieuwe richtlijn, waarin de ondergrens nu op 0,7 gezet is.
De motivatie erachter is wel te begrijpen, men wil zo veilig mogelijk zijn, maar de "angst" voor de aandoening PML is wél een beetje onnodig groot geworden, terwijl dat statistisch volstrekt niet nodig is, zéker omdat we met Psorinovo maar een paar gevallen hebben in de afgelopen 35 jaar. En een paar is twee, de andere (recente) gevallen liggen in de hoek van de MS-patienten, maar die slikken een variant van Psorinovo op een aantoonbaar verkeerde manier.

Met de nieuwe vereniging Psoriasispatienten Nederland willen we de patient zelf meer aan het woord laten komen. Er moet een dialoog en discussie komen tussen patient en arts. Want laten we niet vergeten dat Psorinovo een van de veiligste middelen is op de markt, met een uitstekende historie.

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
11 maanden 1 week geleden #1975 door To
To antwoordt op het onderwerp: Wanneer bloed laten prikken?
Tot nu toe liet ik na die twee dagen bloed prikken. Maandagmorgen nam ik dan in na het prikken, maar misschien is dat geen eerlijk beeld. Nee, de arts maakt zich er niet erg druk om dat de waarde onder de norm zit, maar ik wil het zelf wat omhoog krijgen. Ik zal nog eens kijken hoeveel het precies was, maar wel onder de norm. De dermatoloog vindt het niet eens meer nodig dat ik elke drie maanden laat prikken. Het mag nu 1 keer per half jaar.
Vreemd soms krijg ik na drie dagen stoppen een flush van een half uur en deze week heb ik nergens last van gehad. Maar als ik 's morgens weg moet, neem ik het om 12.00 uur in. Zo wissel ik wat met de tijden en ik spaar nu een leuk voorraadje op en eens kijken of ik nu eens niet dit jaar mijn eigen risico in een keer kwijt ben. Uit een soort sport.
  • To
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
11 maanden 1 week geleden #1976 door To
To antwoordt op het onderwerp: Wanneer bloed laten prikken?
Je mag het van mij aan onze arts Kunst vragen als je hem een keer ziet of spreekt. Graag zelfs dan zijn er misschien meer mensen bij gebaat.
Meer
11 maanden 6 dagen geleden - 11 maanden 6 dagen geleden #1977 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Wanneer bloed laten prikken?

To schreef : Tot nu toe liet ik na die twee dagen bloed prikken. Maandagmorgen nam ik dan in na het prikken, maar misschien is dat geen eerlijk beeld. Nee, de arts maakt zich er niet erg druk om dat de waarde onder de norm zit, maar ik wil het zelf wat omhoog krijgen. Ik zal nog eens kijken hoeveel het precies was, maar wel onder de norm. De dermatoloog vindt het niet eens meer nodig dat ik elke drie maanden laat prikken. Het mag nu 1 keer per half jaar.
Vreemd soms krijg ik na drie dagen stoppen een flush van een half uur en deze week heb ik nergens last van gehad. Maar als ik 's morgens weg moet, neem ik het om 12.00 uur in. Zo wissel ik wat met de tijden en ik spaar nu een leuk voorraadje op en eens kijken of ik nu eens niet dit jaar mijn eigen risico in een keer kwijt ben. Uit een soort sport.

Ok. Prima van de arts dat hij/zij het verder aan jou over laat. Ik kan me voorstellen dat je het zelf wat omhoog wilt hebben.
Inderdaad vreemd die flush, je hoort altijd dat hij meestal een bepaalde tijd na het innemen optreedt, maar kennelijk werkt het dus nog veel langer door.

To schreef : Je mag het van mij aan onze arts Kunst vragen als je hem een keer ziet of spreekt. Graag zelfs dan zijn er misschien meer mensen bij gebaat.

Ga ik zeker doen, ik zal even kijken wanneer ik hem weer spreek.

Groet, Jim

p.s. To, de website van de nieuwe vereniging zal ook een forum gaan krijgen, dat is een van onze prioriteiten. Ik zal je t.z.t. uitnodigen voor wat testwerk.

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544
Laatst bewerkt: 11 maanden 6 dagen geleden door Jim.