Attentie

Het forum is in alleen-lezen modus.

Inhoud voormalig Psorinovo Forum (01 aug 2018)

Het complete forum van de Vereniging Psorinovo is hier terug te vinden (2011-2018). Er kan hier niet meer op de postings gereageerd worden. Als je toch iets zou willen zeggen, plaats dan een nieuw bericht in het nieuwe psoriasispatientennederland.nl/forumc met een link naar het bericht in dit oude forum.

× Vragen en antwoorden over Psoriasis.

Dit deel van het forum is opengesteld voor bezoekers. U kunt hier vragen stellen aan de andere gebruikers en aan de Leden van de Vereniging Psorinovo.
Het is aangenaam als u uw naam in ieder geval achterlaat, desnoods een mailadres.

nagels

• idelerh
  • idelerh's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 7 maanden geleden #148 door idelerh
idelerh heeft een nieuw onderwerp gemaakt: nagels
Er wordt vaak geschreven en gezegd dat er aan psoriasis aan de nagels weinig te doen is. Maar is dat zo?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en zou graag willen horen of en wat de invloed van psorinovo is (of niet is) op psoriasis aan de nagels.

Ik ga binnenkort beginnen aan de psorinovo therapie en 1 van mijn vingernagels is voorgoed aangetast en komt denk ik niet meer terug en 2 andere nagels gaan helaas ook al die richting op.
Meer
7 jaren 7 maanden geleden - 7 jaren 7 maanden geleden #154 door Jim
Jim antwoordt op het onderwerp: Re: nagels
Oei, misschien is dit dan wel een teleurstellende reactie.
Ondanks dat ik nu al een aantal jaren Psorinovo gebruik zijn mijn teennagels nog steeds aangetast. Die lijken niet meer goed te komen.
Van mijn vingernagels heb ik nooit last gehad, wel af en toe vroeger een wit vlekje in een nagel, die zijn nu volledig verdwenen. Wat ik wel merk is dat mijn nagels vrij snel groeien en ook vrij snel breken, of beschadigd raken.
De psoriasis op mijn hoofd is weg en de psoriasis in mijn gewrichten is onder controle.
Ik kan niet meer hardlopen jammer genoeg, die belasting is te zwaar voor mijn gewrichten, maar ik ben aan Spinning gaan doen en spin de sterren van de hemel, samen met mijn dochter.

GPG/PGP Fingerprint: A306 E7D0 C1B7 A09B 78A3 E8B3 E44F 88EE A502 9544
Laatst bewerkt: 7 jaren 7 maanden geleden door Jim.
  • idelerh
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 7 maanden geleden #206 door idelerh
idelerh antwoordt op het onderwerp: Re: nagels
Hallo Jim,

Dat is onderdaad een teleurstellend antwoord en jammer dat Psorinovo geen gunstig effect heeft op je teennagels.

Ik hoop graag dat nog meer forumleden hun ervaringen met Psorinovo en hun nagels hier op het forum willen laten weten.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 7 maanden geleden #207 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: nagels
Ook ik heb er geen ervaring mee. Toch ben ik het met googelen wel tegengekomen dat er mensen waren waarvan de nagels ook opknapten met Psorinovo. Als ik het tegenkom zal ik het hier vermelden.
  • haanappelm
  • haanappelm's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden #296 door haanappelm
haanappelm antwoordt op het onderwerp: Re: nagels
Hallo,
ik gebruik nu een jaar psorinovo. Op mijn "vingerhoednagel"van de duim is nog niets verbeterd. Ik heb deze al vanaf ongeveer 17 jarige leeftijd. De huid is superschoon. Een groot succes dus. Ik heb wel een vragenlijst van het Radboutziekenhuis over psoriasisnagels ingevuld. Ze zijn dus wel bezig met onderzoeken. succes.
  • zwervervospc
  • zwervervospc's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden #304 door zwervervospc
zwervervospc antwoordt op het onderwerp: Re: nagels
Ik gebruik ruim 10 jaar psorinovo en heb nooit nagelklachten gehad.
Sinda 3 maanden beginnen de nagels van de grote tenen te "verkalken" en kleiner te worden.
Ik heb nooit geweten, dat psoriasis ook invloed heeft op de nagels.
Maar ik hoop, dat het wat anders is.
Nel Zwerver
  • kunstl
  • kunstl's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden #306 door kunstl
kunstl antwoordt op het onderwerp: Re: nagels
Psoriasispatienten hebben soms ook nagelpsoriasis. Vooral als dit aan de tenen voorkomt is het hardnekkig. In mijn praktijk heb ik herhaaldelijk meegemaakt dat de huidpsoriasis helemaal al lang was verdwenen, maar dat de nagels nog weinig verbeterd waren; vooral op middelbare en oudere leeftijd. Het verzwakt zijn van het immuunsysteem speelt hier een rol bij. Nu is het om te beginnen van belang om te weten dat op onze breedtegraad een chronisch tekort aan vitamine D3 bestaat bij 1/3 tot de helft van de bevolking. In de tropen bijvoorbeeld wordt 100 maal meer vitamine D3 per dag aangemaakt dan bij ons en psoriasis komt daar ook weinig voor. Vitamine D3 tekort leidt o.a. tot zwakke nagels die gemakkelijk inscheuren of brokkelen. Een tweede probleem bij nagels van de tenen is de veel voorkomende nagelschimmel. Schimmelsporen zijn overal en een door psoriasis beschadigde nagel kan zodoende gemakkelijk ten prooi aan deze schimmel vallen. Alleen door een aanpak van de drie genoemde factoren is een gunstig resultaat te bereiken en dan kost het nog altijd veel tijd. Zie ook elders op dit forum mijn opmerkingen over vitamine D3.
L. Kunst, arts, n.p.
  • To
  • To's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Psorinovo 15-01-2011
Meer
7 jaren 6 maanden geleden #308 door To
To antwoordt op het onderwerp: Re: nagels
Dat kan ook een andere oorzaak hebben. Misschien een keer langs de huisarts gaan?
  • fixsweersm
  • fixsweersm's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden - 7 jaren 6 maanden geleden #324 door fixsweersm
fixsweersm antwoordt op het onderwerp: Re: nagels
Samen met het gebruiken van psorinovo ben ik ook een arsenaal aan voeding supplementen gaan gebruiken. Mijn nagel psoriasis (vingers) is samen met de huidschilfers verdwenen. Mogelijk dat mijn tekort D3 nu voldoende is opgelost? Maar of dit zo is?? Mijn nagels scheuren alsnog vrij snel.
Laatst bewerkt: 7 jaren 6 maanden geleden door fixsweersm.
  • fixsweersm
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden #338 door fixsweersm
Samen met het gebruiken van psorinovo ben ik ook een arsenaal aan voeding supplementen gaan gebruiken. Mijn nagel psoriasis (vingers) is samen met de huidschilfers verdwenen. Mogelijk dat mijn tekort D3 nu voldoende is opgelost? Maar of dit zo is?? Mijn nagels scheuren alsnog vrij snel.
  • kunstl
  • kunstl's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden #340 door kunstl
Toevallig staat vandaag in de Volkskrant hoe belangrijk vitamine D3 is en dat dit nog geen algemene verworvenheid; ook niet bij artsen. Het belang van supplementen wordt benadrukt; datzelfde geldt voor meer vitamines. helaas wordt nog steeds op grote schaal beweerd dat de normale voeding voldoende vitaminen bevat voor iederen. Een onbewezen stelling, die o.a., wat vitaminen D betreft aantoonbaar onjuist is.
Ook al gebruikt iemand vitamine D tabletjes dan is het maar de vraag of het goede preparaat wordt gebruikt. Juist door de nog algemeen heersende onwetendheid-, om niet te zeggen weerstand tegen het gebruik van voedingssupplementen, zoals vitaminen, is er natuurlijk ook onwetenheid omtrent het juiste product. De psorinovo-artsen, leden van de Werkgroep Fumaraat Nederland zijn in ieder geval op de hoogte. Maar zelfs als het juiste preparaat wordt gebruikt dan is er nog geen zekerheid dat het beoogde doel wordt bereikt. Slechts controle van de bloedspiegel, die gedurende langere tijd op peil moet zijn (minstens 80 nmol/L),kan verwacht worden dat er geen tekorten meer zijn. Vanaf dat moment kunnen ook volledig gezonde, sterke nagels aangroeien, maar dat proces kost weer tijd.
L. Kunst, arts n.p.
  • fixsweersm
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden #341 door fixsweersm
Note: De supplementen die ik gebruik zijn door de Psorinovo arts voorgeschreven.
  • kunstl
  • kunstl's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden #342 door kunstl
Het gaat er uiteindelijk om dat het bloed gecontroleerd wordt op het vitamine D3 gehalte. Overigens is de vitamine D3 problematiek gecompliceerd. De minimaal noodzakelijke bloedspiegel voor iemand die verder geen chemische geneesmiddelen gebruikt is 80nmol/L. Sommige geneesmiddelen, maar ook chronische ziekten (Lyme) vragen om een hogere bloedspiegel. Ik geef een voorbeeld: het gebruik van statines. Dit zijn zo ongeveer de meest voorgeschreven medicijnen in de Westerse cultuur en worden toegepast bij een cholesterolgehalte boven de 4.9 mmol/L (hoewel ook hier de meningen in wetenschappelijke kring niet allemaal hetzelfde zijn).
Psoriasis gaat vaak samen met een verhoogd totaalcholesterol in het bloed en vroeger of later dus met gebruik van statines. Let wel: omdat statine-gebruik een verhoogde vitamine D3 spiegel vereist om de bijwerkingen van de statines te ondervangen, geldt als norm voor de vitamine D3 spiegel bij statinegebruikers 125 nmol/L. Om dat niveau te bereiken is een GIGA-dosering van vitamine D3 nodig. Gevaar van te hoge bloedspiegels D3 is pas aanwezig bij 245 nmol/L, Dat bereik je niet hauw, maar controle blijft dus nodig.

Een vitamine D3 tekort -al dan niet t.g.v. statinegebruik- kan men als patient op het spoor komen door het optreden van spierpijnen. Spieren zitten overal dus.....
Menige patient met spierpijn heb ik destijds op deze manier daar van kunnen afhelpen. Nog al te vaak wordt -wegens onkunde- helaas vitamine D2 (ergocalciferol) bij de drogist gehaald. Vitamine D3 is 87x zo effectief als D2.
L. Kunst, arts n.p.
  • idelerh
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 6 maanden geleden #354 door idelerh
idelerh antwoordt op het onderwerp: Re: nagels
Dank voor alle reactie tot nu toe.
De psoriasis aan mijn vingernagels begon een flink aantal jaren geleden, maar ik wist toen nog niet dat het psoriasis was. Na verloop van tijd begonnen de aangetaste nagels er ook af te vallen en langzaam werd het erger en aan 1 vinger zal nooit meer een nagel gaan groeien denk ik. Mijn huisarts destijds bleef maar vasthouden aan het idee dat ik mogelijk kalknagels en/of een schimmelinfectie had. Hoewel ik opperde dat het psoriasis kon zijn omdat artritis psoriatica immers duidelijk in mijn familie voorkwam. Zo verstreken er 2 jaar omdat de huisarts er op stond dat ik eerst allerlei zalfjes uitprobeerde en toen dat niet hielp kwamen er tijdrovende kweken op schimmels waaruit bleek dat ik die niet had.
Toen heb ik gestaan op een doorverwijzing naar een dermatoloog. Die bevestigde mijn vermoeden van psoriasis en kreeg ik gerichtere zalfjes en later injecties in mijn nagels, maar alles zonder resultaat.
Ben nu bij een arts die psorinovo voorschrijft.
Deze was vergeten bij het bloedonderzoek mijn D3 te laten controleren. Bloed is nu opnieuw bij lab. en krijg volgende week de uitslag. Mijn D3 was bij 2 eerdere bloedonderzoeken (niet ivm de psoriasis) veel te laag maar de arts, een neuroloog vond het niet belangrijk genoeg om er aandacht aan te besteden. Eigenlijk opmerkelijk wel als ik de woorden van dr. L. Kunst op dit forum lees, want ik kwam bij die neuroloog ivm klacht over onbegrijpelijke spierpijnen die ik al heb zolang ik me kan herinneren.
Als blijkt dat ik inderdaad nog steeds een tekort heb aan D3 ben ik dus benieuwd of dit met extra D3 aanvullingen ook effect zal gaan hebben op mijn spierpijnen.
  • fixsweersm
  • Bezoeker
  • Bezoeker
7 jaren 5 maanden geleden #396 door fixsweersm
Ja jeetje, zo zie je maar weer!
Ik hoop dat je de D3 in de toekomst op een goed pijl kan krijgen.